2 van 3
Re: Magnetisme in verkeer
Geplaatst: ma 02 mei 2005, 21:56
door van der stroom
of laat je motor op biobrandstoffen lopen, of alcohol gestookt uit suikerriet, zonnebloemolie, koolzaad ed, in combinatie met wat zonnepaneeltjes.
maar een motor op iets "duurzaams" te laten lopen zal volgens mij nog niet echt lukken, je kan beter van een liter aardolie iets maken wat 25 jaar meegaat "duurzaam" dan deze in enkele minuten te verkwisten in een zeer laagrendement verbrandingsmotor.
Re: Magnetisme in verkeer
Geplaatst: di 12 jul 2005, 13:56
door Anonymous
De maglev wordt aangedreven door lineaire-induktie motoren die worden aangestuurd door een computer.
Indien de maglev een stukje vooruit moet schakelt de computer een magneet in op de baan waardoor de maglev wordt aangetrokken en snelheid bekomt.
(het zweven van de maglev houden we even buiten beschouwing)
Indien de maglev deze magneet haast heeft gehad, schakelt de computer deze magneet uit, en schakelt de volgende in.
En de trein wordt zo over het gehele traject voortgesleept door de magnetische velden.
Daarom is het traject zo duur, want in het gehele traject zitten honderden spoelen.
De trein zelf heeft geen motor.
Dus als men alle autos op die techniek wilt laten rijden moet men in het wegdek allemaal sensoren en elektromagnetische spoelen hebben.
Plus de schakelkasten.
De kostprijs van dit alles is zodanig hoog dat men beter boven het wegdek stroomgeleiders kan aanbrengen om elektrisch te kunnen rijden.
(zoals de elektrische bus in Arnhem)
De elektriciteit kan men opwekken met windenergie en waterkracht.
Eventueel andere energiebronnen.
Rijden alle Ministers in een Toyota Prius rond?
Deze wagen is zeer energiezuining en milieuvriendelijk maar zij zelf geven niet het goede voorbeeld.
Re: Magnetisme in verkeer
Geplaatst: di 12 jul 2005, 14:06
door jeroentje
Bevertas Jans(s)en schreef:Wij doen op school een onderzoek naar duurzaamheid in de toekomst. Wij hadden het idee om auto's op magnetisme te laten rijden, aangezien dit een onuitputtelijk bron van energie is. Wij dachten daarbij misschien jullie hulp te kunnen gebruiken. iemand van jullie enig idee hoe wij dit zouden kunnen aanpakken, of het sowieso wel mogelijk is, en of er al gebruik van wordt gemaakt? (van die trein weten we het al
)
"Imagination is more important than knowledge." :-$
Wat dacht je van lijnzaadolie of zonnebloemolie? Je kunt een gewone dieselmotor pakken en die een beetje aanpassen. Werkt prima.
Re: Magnetisme in verkeer
Geplaatst: di 12 jul 2005, 17:21
door StrangeQuark
Rob_BoZ schreef:Magnetisch wegdek kan nooit, dan zouden me met metaal of pasjes ( bv pin of creditcard ) niet meer over straat kunnen...
En wie weet heeft het ook wel gevolgen voor bepaalde apparaten...
En als er een idee was wat in het verkeer bijna zonder energie te verbruiken zou werken zouden de grote olie maatschappijen dat gelijk tegenhouden anders kunnen ze hun koffers pakken.
Kijk maar naar autos op waterstof...
Ik vind dit wel heel erg kort door de bocht allemaal.
Dat van die bankpasjes natuurlijk niet helemaal waar, je kan toch ook in een monorail zonder dat je bankpasjes gewist worden. Je moet een flink veld hebben (zie mythbusters)
En om nou niet meer na te gaan denken over een duurzame oplossing, omdat de oliemaatschappijen er toch al op waren gekomen is natuurlijk een beetje vreemd. De waterstof auto wordt niet alleen maar tegen gehouden door de oliemaatschappijen, het is meer de 100 miljard dollar investering die nodig is om de infrastructuur aan te leggen die zo naar is.
Eventuele schadelijke bijeffecten van magnetische velden zijn het uit richting raken van dieren die erg gevoelig daarvoor zijn. Sommige vogels schenen al uit hun richting te raken van de Maglev.
Om terug te komen op de begin vraag:
Ik denk dat het lastig gaat worden om auto's puur op magnetisme te laten rijden. Er is wel een onderzoeksgroep bezig om te kijken naar hybride mogelijkheden. Grote maglev banen tussen de steden en door de steden heen, met op verschillende punten on- en offramps van de mag-snelweg. Het zou dan gaan om kleine smart achtige wagentjes waar je met z'n tween in kan zitten. Het was uiteraard een gigantisch gruwelijke investering, maar het scheen wel rendabel te zijn. Maar voor de precieze details moet je maar ff zoeken op internet.
Re: Magnetisme in verkeer
Geplaatst: di 12 jul 2005, 18:31
door The Black Mathematician
Volgens mij wordt het onmogelijk om magnetische velden te gebruiken als energiebron, simpelweg omdat magnetische velden geen arbeid kunnen leveren.
Het enige voordeel van magnetisme bij zo'n zweeftrein is volgens mij dat je nauwelijks weerstand hebt, omdat je geen contact maakt met de grond.
Re: Magnetisme in verkeer
Geplaatst: di 12 jul 2005, 18:40
door Wezel
Ik ken er niet zo veel van en het is misschien wat raar voorgesteld, maar neem nu het volgende voorbeeld.
Wanneer je een auto op een bepaalde afstand van een grote magneet plaatst die nog niet werkt, en daarna door de stroom aan te leggen de magneet doet werken, wordt de auto bijvoorbeeld aangetrokken.
Zou dit op een of andere manier niet voordeliger kunnen zijn dan de electriciteit die gebruikt werd om de magneet te doen werken, rechtstreeks te gebruiken om de auto te doen rijden?
Wanneer dat zo zou zijn, zou men dat eventueel ook ten volle kunnen exploiteren in sommige situaties.
Re: Magnetisme in verkeer
Geplaatst: di 12 jul 2005, 19:50
door Antoon
de afstanden die een autoaflegd zijn veel te groot, dan is er zo'n enorom magnetisch veld nodig. dat het volgens mij het niet rendabel is
Re: Magnetisme in verkeer
Geplaatst: di 12 jul 2005, 20:04
door StrangeQuark
de afstanden die een autoaflegd zijn veel te groot, dan is er zo'n enorom magnetisch veld nodig. dat het volgens mij het niet rendabel is
Oh nee? Zo werkt anders wel een magnetische trein. Er rijden er al twee op enorme trajecten in Japan en Duitsland (ik geloof Hamburg-Berlijn, flinke afstand) Ze rijden daar vier a vijfhonderd kilometer per uur. Er is berekent dat een maglev nog economisch rendabel is tot 800 kph.
Je zou dus wel autootjes op een maglev baan kunnen zetten zoals ik al in mijn eerdere post zei. Je laat een maglev zweven door magneten, daardoor heb je amper wrijving, en je laat de maglev voortbewegen door afwisselden magneten vlak voor de trein in te schakelen en uit te schakelen. Precies zoals Wezel voorstelt.
Re: Magnetisme in verkeer
Geplaatst: di 12 jul 2005, 20:09
door Wezel
de afstanden die een autoaflegd zijn veel te groot, dan is er zo'n enorom magnetisch veld nodig. dat het volgens mij het niet rendabel is
Zo zag ik het niet meteen eigenlijk. Het gaat me om het principe dat je meer energie verkrijgt dan je erin stopt (als mijn eerdere redenering klopt).
Een voorbeeld van een toepassing zou kunnen zijn:
Een blok ijzer met een gat erin is geschoven op een rechte, gladde buis. Aan weerszijden van de buis is er een sterke magneet (die begint te werken onder stroom). De magneten worden om beurten geactiveerd zodat het ijzer heen en weer schuift. Deze schuivende beweging kan dan via een bepaald mechanisme (vergelijk met stoommachine) doorgegeven worden om bijvoorbeeld een lopende band in een fabriek te doen draaien.
Ik weet opnieuw niet of dit mogelijk en rendabel is in werkelijkheid. Ik laat mijn verbeelding wat de vrije loop, aan jullie om ze te toetsen aan jullie kennis
Zo leer ik zelf ook nog wat bij.
Re: Magnetisme in verkeer
Geplaatst: di 12 jul 2005, 20:18
door StrangeQuark
Zoals ik zei in de post boven je
Wordt het al met magneet treinen bijna precies zo gedaan. Je bent nu de gedachtegang van de uitvinders van de magneettrein aan het hercreeeren.
Hier een uitleg van hoe het werkt.
Re: Magnetisme in verkeer
Geplaatst: di 12 jul 2005, 20:20
door Antoon
Oh nee? Zo werkt anders wel een magnetische trein.
wezel had het over een enorme magneet die ergens werd geplaatst, en dat de auto dan door midden van een electro magneet kon worden aangetrokken tot die grote magneet.
Een maglev berust op een heel ander systeem
Re: Magnetisme in verkeer
Geplaatst: di 12 jul 2005, 20:24
door StrangeQuark
Oh nee? Zo werkt anders wel een magnetische trein.
wezel had het over een enorme magneet die ergens werd geplaatst, en dat de auto dan door midden van een electro magneet kon worden aangetrokken tot die grote magneet.
Een maglev berust op een heel ander systeem
Er wordt in de rails een enorme magneet geplaatst en die trekt de trein door middel van een electro magneet voort. Zo werkt een maglev. Het enige verschil tussen de Maglev en het voorstel van Wezel is dat je de wrijving nog moet opheffen, maar als je een perfect glad asfalt zou hebben zou het vast ook wel werken.
Ik snap wel wat je bedoelt, je moet geen magneet midden op de A2 neerzetten, dan heb je er weinig aan, maar de afstand of het gewicht heeft niets met de rendabelheid van het systeem te maken. Treinen zijn zwaarder dan auto's en ze zijn rendabel tot 800kph.
Re: Magnetisme in verkeer
Geplaatst: di 12 jul 2005, 20:32
door Wezel
Zoals ik zei in de post boven je
Oeps sorry, te snel gelezen
wezel had het over een enorme magneet die ergens werd geplaatst, en dat de auto dan door midden van een electro magneet kon worden aangetrokken tot die grote magneet.
Zo liet ik het inderdaad uitschijnen, weeral moet ik mijn excuses aanbieden
Correctie van mijn gedachten is al gebeurd, maar blijkbaar ben ik niet de eerste met dat idee
Re: Magnetisme in verkeer
Geplaatst: zo 14 aug 2005, 21:43
door Anonymous
Wat je zou kunnen doen is aardmagnetisme gebruiken. Technisch is het meoilijk te realisren, maar niks is onmogelijk. Je kan bijvoorbeeld een isogonenkaart combineren met een Bouquerzwaartekrachtanomalienkaart. Hierover is nog weinig bekend. Daarmee moet een ritje van zuid naar noord en vice versa mogelijk zijn. Wel lastig als je naar het oosten moet...
XXXXXXXXXX
Moderator (Elmo): Het is volgens regels van het wetenschapsforum verboden om e-mail adressen te plaatsen. Als je van een onderwerp op de hoogte gebouden wil worden, kan je jezelf registreren en een abonnoment op het onderwerp nemen.
Re: Magnetisme in verkeer
Geplaatst: zo 14 aug 2005, 23:05
door Phillip
magnetisme is in een zekere zin, zeer lang duurzaam.
de tijd dat de magnetische waarde, gedemagnetiseerd wordt, tja...
wat is per definitie: 1000den jaartjes?
----
maar een trein laten rijden op magnetisme
kracht F = magn fluxdichtheid B * zelfinductie L * stroomI
dus, als je weet welke massa dat de trein heeft
F = m*aardversnelling
dan kan je uit rekenen hoeveel stroom er nodig is.
volgens mij zal dit wel in de toekomst gebeuren, maar nu....
vergeet het maar, het is té duur en niet rendabel