2 van 2

Re: Is het koppel haalbaar?

Geplaatst: di 22 jul 2008, 02:31
door Jan van de Velde
En als je dan eenmaal zover bent wordt het pas leuk: die kracht om de draaiing op gang te brengen stelt niks voor. Maar nou die a-centrische "puntmassa". Om dát op te tillen komen er heel andere krachten kijken, en ook om het weer af te remmen als het eenmaal zijn hoogste punt voorbij is. Je aandrijving gaat dat niet leuk vinden. Een contragewicht lijkt me de elegantste oplossing

En dan ook nog: wat moet dat ding nou eigenlijk doen? Het lijkt me niet gemaakt alleen om naar te kijken, of om zomaar leeg te draaien. Het lijkt sterk op een of andere trommelzeef, of om iets in te vergruizen, te drogen, te mengen, wat dan ook. Heb je niks met een of andere "lading" te maken? Of is dat wat die puntmassa moet voorstellen?

Hoe dan ook, ik wens je er veel succes mee. Het wordt fatsoenlijk weer, ik ga lekker een paar dagen fietsen, en verwacht niet onderweg veel internet tegen te komen.

Re: Is het koppel haalbaar?

Geplaatst: di 22 jul 2008, 10:21
door michielvv
Jan van de Velde schreef:En als je dan eenmaal zover bent wordt het pas leuk: die kracht om de draaiing op gang te brengen stelt niks voor. Maar nou die a-centrische "puntmassa". Om dát op te tillen komen er heel andere krachten kijken, en ook om het weer af te remmen als het eenmaal zijn hoogste punt voorbij is. Je aandrijving gaat dat niet leuk vinden. Een contragewicht lijkt me de elegantste oplossing

En dan ook nog: wat moet dat ding nou eigenlijk doen? Het lijkt me niet gemaakt alleen om naar te kijken, of om zomaar leeg te draaien. Het lijkt sterk op een of andere trommelzeef, of om iets in te vergruizen, te drogen, te mengen, wat dan ook. Heb je niks met een of andere "lading" te maken? Of is dat wat die puntmassa moet voorstellen?

Hoe dan ook, ik wens je er veel succes mee. Het wordt fatsoenlijk weer, ik ga lekker een paar dagen fietsen, en verwacht niet onderweg veel internet tegen te komen.
Hey Jan,

Nu ben ik in de war!?! Je schrijft in je vorige bericht dat er "Om dát op te tillen komen er heel andere krachten kijken, ..." In welke situatie bedoel je dat er andere krachten komen kijken? De over te brengen kracht van rollers naar cilinder zoals we die eerder hebben bepaald is toch mét puntmassa?

Het systeem dient een prodcut te roteren waardoor het gemakkelijker wordt er aan te werken. De lading is statisch in de cilinder bevestigd.

Het ziet er inderdaad beter weer uit vandaag :D

Plezier op de fiets :P

Re: Is het koppel haalbaar?

Geplaatst: wo 30 jul 2008, 13:18
door Jan van de Velde
Nu ben ik in de war!?! Je schrijft in je vorige bericht dat er "Om dát op te tillen komen er heel andere krachten kijken, ..." In welke situatie bedoel je dat er andere krachten komen kijken? De over te brengen kracht van rollers naar cilinder zoals we die eerder hebben bepaald is toch mét puntmassa?
Tjonge, dat niemand anders dit overnam.... :D

Enfin. Wat we tot heden berekenden is alleen het traagheidsmoment van het geheel. Daarmee berekenden we dus de kracht om het geheel aan het draaien te krijgen als de zwaartekracht geen rol speelt. Zou alle massa symmetrisch rond de denkbeeldige as van de cilinder verdeeld zijn dan hield het daar ook mee op. Maar dat is niet het geval.

Laat de cilinder mét puntmassa aan zijn lot over, en de boel komt tot rust met de puntmassa loodrecht onder de denkbeeldige as. Als je nu de boel aan het draaien wil krijgen zul je die puntmassa moeten gaan 'optillen'.

Op het ogenblik dat je puntmassa zich horizontaal náást de denkbeeldige as bevindt oefent die een moment uit van 9810 N x 1 m = 9810 Nm.

Je aandrijfrollen hebben een arm van 1,35 m, en die moeten dus op dat ogenblik een kracht uitoefenen van 9810 Nm/1,35 m = 7266 N.

Onderweg van ruststand naar die horizontale positie loopt de benodigde kracht hiervoor dus op van 0 naar 7266 N. IN de positie dat de puntmassa zich recht boven de denkbeeldige as bevindt is die kracht weer 0 N, en onderweg naar beneden zullen de rollen de zaak moeten gaan 'afremmen' als je de trommel een constante snelheid wil geven.

Veel handiger wordt het als je desnoods óp je trommel een contragewicht kunt aanbrengen zodanig dat in alle standen de zaak netjes in evenwicht is. Je krijgt dan wel wat extra traagheidsmoment, maar niet meer die extreme krachtwisselingen.