Bartjes
Artikelen: 0

Re: Sinterklaas & Zwarte piet.

tempelier schreef: ma 18 nov 2013, 16:02
Het verhaal van Jan Schenkman hoort in het zelfe vak als Laurerns Janszoon Koster denk ik.

Bedenk wel dat de Wiki als het over politiek, religieus en meer van dit soort zaken gaat zeer onbetrouwbaar is.
http://nl.wikipedia....t_de_jaren_1830

Om de een of andere reden haalt dergelijke info het uiteindelijke artikel niet.
Bartjes

Een interessante verklaring van de ideologische scherpslijpers uit het antizwartepietistische kamp:

http://publicstateme....wordpress.com/
We are not in support of an adaptation of the racist caricature known as Zwarte Piet. We are calling for a complete removal of the racist caricature from the public sphere. Our goal is to fight racial stereotyping, not to rescue or rehabilitate racist imagery.
Wanneer dergelijke fanatici het voor het zeggen krijgen kunnen we een radicale censuur van ons culturele leven tegemoet zien. Alles waar ook maar enige minderheidsgroep aanstoot aan kan nemen moet weg. Het vervelende is dat we hier niet met een paar domme lieden te maken hebben die gemakkelijk te negeren zijn, maar met een uit de VS overgewaaide postmoderne politieke stroming die de gehele maatschappij door de politiek correcte wasstraat wil halen. Nog een citaat:

We, as Black and non-Black people of colour, position ourselves expressly as citizens, since our right to engage meaningfully in political life is conditional upon our willingness to submit to the perspective of the dominant white majority. True criticism and ownership is implicitly and explicitly denied to us, when our voices are systematically silenced, ridiculed and erased.

We are Dutch academics, activists, Black feminists, parents and queers of colour. We engage in political work within our own networks and in coalition with other progressive groups and movements. We believe that it is important to talk back and talk with, despite the far-reaching consequences of dissent in a culture built on White hegemony.

We, the authors of this public statement, show solidarity and support to all who are protesting against the racist blackface figure of Zwarte Piet. We reiterate that this protest cannot be separated from the struggles against global White supremacy, sexism, homophobia, transphobia, neoliberalism, ableism and all other forms of oppression.
Op Joop.nl een goed artikel van Han van der Horst als reactie op bovenvermelde statement:

http://www.joop.nl/o...egenstellingen/

Maar hij wordt steeds meer een roepende in de woestijn.

Jammer ook dat Asscher er op blijft hameren dan het sinterklaasfeest een feest voor iedereen moet zijn, terwijl dat duidelijk onmogelijk is:

http://nos.nl/artikel/577756-asscher-pi ... bezig.html
Bartjes

tempelier schreef: ma 18 nov 2013, 16:02
Als Atheïsten zich beledigd zouden voelen omdat de Koning een Kerst Boodschap uit spreekt zouden ze eenvoudig worden weggelachen. Maar als Moslims dir zouden doen is het ineens een heel ander verhaal.
Als het tegen zit wordt het strafbaar godsdienstige waanideeën op de hak te nemen. Waarom? Omdat minderheidsgroepen zich anders onnodig gekwetst en bedreigd zouden gaan voelen. Zie hier:

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2208 ... ng___.html

http://nos.nl/artikel/579567-ook-pvda-t ... ering.html
Marko

Dat jij iets anders gelooft maakt de religie van een ander nog geen waanidee.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
Bartjes

Marko schreef: vr 29 nov 2013, 00:56
Dat jij iets anders gelooft maakt de religie van een ander nog geen waanidee.
De verschillende godsdiensten spreken elkaar op allerlei punten tegen, en in een boek als de Koran worden andersdenkenden voor apen, varkens en ezels uitgemaakt. Zelfs in het onwaarschijnlijke geval dat één van de bekende godsdiensten het bij het rechte eind heeft, zijn er miljoenen gelovige mensen die het fout hebben. Dat heeft niks met geloven of niet geloven te maken, maar alles met de moed de situatie onder ogen te durven zien zoals die is. Het staat met godsdiensten niet beter dan met pseudowetenschappen. Het is dan ook te verwachten dat aanhangers van zaken als astrologie, creationisme, ufologie e.d. zich na verloop van tijd ook op wettelijke bescherming tegen belediging en kwetsende kritiek zullen gaan beroepen.

Volgens het postmoderne relativisme is de dominante, westerse, witte, manlijke, heteroseksuele wetenschap ook maar een geloof, en wel een geloof dat op een onderdrukkende en patriarchale manier met andere vormen van "kennis" omgaat. Dit klinkt ons nu wellicht nog belachelijk in de oren, maar wie had er verwacht dat we de kreet dat Zwarte Piet racisme is ooit serieus zouden nemen...
Marko

Een heel verhaal, maar dat doet niets af aan het feit dat je iemand die iets anders gelooft dan jij niet hoeft te diagnosticeren met een psychische aandoening.
Bartjes

Marko schreef: vr 29 nov 2013, 12:26
Een heel verhaal, maar dat doet niets af aan het feit dat je iemand die iets anders gelooft dan jij niet hoeft te diagnosticeren met een psychische aandoening.

Dat maak jij ervan. Ik ga niet al diagnosticerend door het leven, en als ik iets (overigens met goede redenen) tot een waanidee bestempel, betekent dat nog niet dat iemand die een dergelijk idee huldigt voor mij direct een psychiatrisch geval is. Mensen zitten heel vreemd in elkaar, en er zijn heel wat mensen die op het ene gebied volstrekt helder en rationeel denken terwijl ze dan weer op een ander gebied de grootst mogelijk onzin aanhangen.
EvilBro

@Bartjes: Ik mis de like-knop. :)

@Marko: Ten eerste zei hij "godsdienstige waanideeën" en niet "alle godsdienst is een waanidee". Ten tweede is alle godsdienst een waanidee. Dit staat los van wat je zelf gelooft. Dit heeft te maken met dat er conclusies getrokken worden die niet volgen uit de beschikbare gegevens. De neiging om dit te doen is overigens geen psychische aandoening. Dit is wat mensen uit zichzelf al doen. Je zou er boeken over vol kunnen schrijven (en dat is dan ook al gedaan). Of de conclusies juist of onjuist zijn doet trouwens niks af aan het feit dat het waanideeën zijn.
Marko

Misschien kunnen jullie beiden het gebruik van de term waanidee dan eens heroverwegen?
Bartjes

Volgens mij is de term perfect van toepassing. Maar kennelijk wordt het inmiddels als onfatsoenlijk beschouwd om iemand op de onzinnigheid van bepaalde ideeën wijzen, dat wil zeggen: wanneer die persoon zich daardoor gekrenkt voelt. Dat is dan nog maar één stap verwijderd van een verbod op godsdienstkritiek.

Overigens merk ik dat ik steeds meer een roepende in de woestijn word :cry: , dus dank aan EvilBro voor het schouderklopje. :)
Rhiannon
Moderator
Social:

Opmerking moderator

De laatste acht berichten hebben niets te maken met de Sinterklaas en Zwarte Piet discussie. Deze zouden behoren in het Religieforum, maar dat is niet voor niets gesloten.

Graag weer on-topic.
Contra principia negantem disputari non potest.
cock

Bericht uit België,

Nederland is geen gidsland meer. De discussie over zwarte piet is bij ons niet doorgedrongen. Mijn persoonlijke ervaring van toen ik met politieke vluchtelingen werkte, waar ook van nature zwarte pieten aanwezig waren, In deze instelling werd een sinterklaasfeest georganiseerd inclusief met een niet van nature zwarte piet, teneinde de toekomstige nieuwe Belgen in te leiden in onze zonderlinge gebruiken. Het was een gezellig feest, geen antiracisten gezien of gehoord. Toen zijn we met een echte van nature zwarte piet bij de kinderen van een werknemer gegaan, waarbij een kind zich afvroeg of die van nature zwarte piet wel een echte zwarte piet was.

Weg met de gesubsidieerde politiek correcte relmakers, Sinterklaas met een echte (dus niet van nature zwarte piet) is een leuke traditie, waar iedereen zich kan bij vermaken, ook de nieuwe Belgen en Nederlanders, tenzij ze politieke ambities hebben natuurlijk.

Cock..
Marko

Wat betreft het gidsland zijn: Onder de miljoenen "ondertekenaars" van de Pietitie zaten ook veel belgen.

Voor de rest is zo'n anecdotisch verhaal aardig maar vooral een uit het rijtje drogredenen.

Met het gebruik van de term "van nature zwarte piet" toon je overigens aan dat de bezwaren van de bezwaarmakers niet geheel ten onrechte waren.
Typhoner

Marko schreef: di 03 dec 2013, 15:28
Wat betreft het gidsland zijn: Onder de miljoenen "ondertekenaars" van de Pietitie zaten ook veel belgen.

Maar die keerden natuurlijk daarna terug naar belangrijkere zaken, zoals blondines die geen koffie kunnen zetten.
This is weird as hell. I approve.
cock

Beste Marko,

Het anti-rascisme uit schuldgevoel doet me denken aan de myte van "the white mans burdon". Laat ons de zaken met humor bekijken, en ons verwonderen over andermans eigenaardigheden. Dit moto heeft me altijd geleid bij mijn intensieve omgang met "echte zwarte pieten", en ik verwacht van mijn medemens (welke kleur ook) hetzelfde

Slechts met gezond verstand, zal men het rascisme (van beide kanten) kunnen bestrijden.

Dag typhoner,

Er zijn inderdaad belangrijker zaken in het leven dan de pietitie, men moet zijn prioriteiten kunnen stellen.

Cock

Terug naar “Rechtswetenschappen”