Ik hoop niet dat ons rechtsysteem hier op gebaseerd is.
Als een huurmoordenaar in opdracht iemand vermoord, dan is de opdrachtgever zeker medeschuldig.
Verder is het geen kwestie van schuld geven in de gerechtelijke zin, maar een kwestie van de causale verbanden inzien en proberen te verbeteren.
Lekker makkelijk, mijn buurman zei dat ik de bank moest overvallen, dus heb ik het maar gedaan.
Die buurman valt niks te verwijten, hij gaat er namelijk vanuit dat iemand zijn eigen beslissingen kan maken. Hij heeft niet meegeplant, en heeft hem niet gedwongen. Hij staat dus los van het verhaal. Een persoon is een individu die verantwoording voor zijn eigen acties neemt.
Volgens die redenatie is alle communicatie een epifenomeen dat geen invloed heeft op het gedrag van anderen. En volgens die redenatie zou religie uberhaupt niet bestaan, en zijn alle moslims spontaan, zonder dat het iets met de koran te maken heeft, moslim geworden en geloven ze toevallig in hetzelfde en gedragen ze zich daar ook naar (ze maken immers alle hun eigen beslissing, zonder dat de omgeving daar invloed op heeft). Dat is natuurlijk onzin.
Maar inderdaad, het is makkelijker een crimineel zijn onder jouw bewind, geen verantwoordelijkheid voor mijn eigen acties.
Medeschuldig.
Hou nou eens op met het zien van deze idioten als kindertjes en bestraf hen van hun eigen acties. Het is geen excuus om kwaad te doen omdat het ergens in een boek staat, of omdat iemand zei dat jet het zou moeten doen. Kwats, je kiest er zelf voor.
Je schetst hier een beeld van het individu als iets dat volledig losstaat van de realiteit en volledig door eigen toedoen tot stand komt. Alsof cultuur, religie, opvoeding, genen, etc. er allemaal niets mee te maken hebben.