kleine fysicus
Artikelen: 0

Re: Singulariteiten

Ten eersten aan allen die enige bijdrage (tot nu toe) hebben geleverd aan mijn theorie, ik zal dit zeker onderaan vermelden.
Verborgen inhoud
'met dank aan:..........'
Het is een lange tijd geleden voor mij dat ik HIER wat gepost heb, en ik zat laatst weer eens te denken en ik had weer eens wat vragen.
iets met een oneidige dichtheid is een zwartgat en die veroorzaakt inderdaad een oneindige kromming in de ruimtetijd.

Dit feit zit in de ART
Dat lijkt mij zeer frapant. Dat betekent dat een voorwerp met een gigantisch hoge massa, maar ook een gigantisch hoog volume (ter voorbeeld) de zelfde kromming in de ruimtetijd kan veroorzaken als een voorwerp die met een factor 0,5 verkleind is. Ter voorbeeld:
\(V = 800 m^3\)
\(m = 100 kg\)
\(\rho = m/V\)
\(\rho = 800/100\)
\(\rho = 8 kg/m^3\)
Nu een voorwerp waarbij massa en volume beiden verkleind zijn met factor 0,5:
\(V = 800/0,5 = 400 m^3\)
\(m = 100/0,5 = 50 kg\)
\(\rho = m/V\)
\(\rho = 400/50\)
\(\rho = 8 kg/m^3\)
Overigens, de relativiteitstheorie beweert dat een massa X de ruimte kromt en ik heb nog nooit gehoord dat de dichtheid dat doet! :eusa_whistle: Vraag: Am I right?

Hele ander vraag: (daarom ook de streep)

De relativiteitstheorie leert ons dat de ruimtetijd vervormd, uitgerekt, gebogen en dergelijke kan worden. Zo ook kan het dus zo'n '180' graden worden gedraaid. (Niet letterlijk natuurlijk, wat ik hiermee bedoel wordt denk ik wel duidelijker door de tekening?) Nu vervormd een singulariteit de ruimtetijd oneindig, dat ziet er dan normaal gesproken niet gek uit. Maar wat nu als die de ruimtetijd dus zodanig wordt gedraaid, dat hij aan de andere kant 'onder' die singulariteit komt? Dan vervormt die massa daar boven toch ook de ruimtetijd daaronder? Is dit misschien het fenomeen wat wij donkere energie noemen? Als mijn vraag niet helemaal 100% duidelijk is, dan hoor ik dat graag. ](*,)

Afbeelding:

[attachment=5185:tekening..._vraagje.jpg]
Bijlagen
tekening_voor_een_vraagje
tekening_voor_een_vraagje 346 keer bekeken
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.
die hanze

op je eerste vraag, het is wel degelijk de massa die de ruimte kromt maar als die massa goed verspreid is, dus een lage dichtheid heeft dan zal het de ruimte krommen over een groot oppervlak maar de kromming in een punt zal dan niet zo hoog zijn moest de massa opeen gepakt zitten.
Rudeoffline

Over of dichtheid of massa de ruimtetijd kromming veroorzaakt: da's een goede vraag. De bron voor de ruimtetijdkromming is de energie impuls tensor,

http://en.wikipedia.org/wiki/Energy_momentum_tensor

Dit ding kun je (hoewel wiskundigen dit misschien niet zullen waarderen :') ) zien als een soort matrix met bepaalde transformatie eigenschappen. Het ding heeft dus, in 4 dimensies, 4x4=16 componenten, maar die zijn niet allemaal onafhankelijk. Omdat het ding symmetrisch is blijven er 10 over, en dan heb je nog behoudswetten die dit aantal verminderen.

Deze tensor beschrijft de energie- en impuls dichtheid. De 00-component bijvoorbeeld is in het algemeen de energiedichtheid, en als je deze integreert over een ruimtelijk volume dan zou je dus een energie krijgen, hoewel deze uitdrukking van je coordinaten zal afhangen! Dus formeel zou je kunnen zeggen dat de bron voor zwaartekracht daadwerkelijk de dichtheden zijn.

Het is zeker niet triviaal om de massa van een gegeven ruimtetijd uit te rekenen; dit doe je via zogenaamde Komarintegralen, en daarvoor gebruik je de symmetrieën van je ruimtetijd (de Killingvectoren). Op eenzelfde manier reken je bijvoorbeeld de totale draaiïmpuls uit. Ik weet niet hoeveel je op kunt maken hieruit, maar misschien helpt het je om wat verder te zoeken.

Over je tweede vraag: kromming is intrinsiek. De ruimtetijd zelf wordt niet gedraaid. Het plaatje wat je nu hebt volgens mij is alsof de ruimtetijd is ingebed in een hoger dimensionaal iets, of ik begrijp je vraag niet goed.

Je vraag gaat volgens mij over hoe de topologie van ruimtetijd is bij een singulariteit en in het algemeen. Da's een nogal lastige vraag. De Einsteinvergelijkingen leggen de topologie van de ruimtetijd niet vast, en daar moet je zelf extra restricties op leggen. Dat zijn bijvoorbeeld restricties die verhinderen dat je "terug in de tijd kunt reizen" (geen gesloten tijdachtige krommes) en dergelijke.

Hopelijk heb je hier wat aan.
Robin4

vergeet ook niet dat zwarte gaten niet de gewone wetten volgen maar nog niet gevonden wetten of zelfs geen wetten hebben(ik bedoel wel de singuraliteit en voorbij de waarnemingsgrens en niet daarrond)
kleine fysicus

vergeet ook niet dat zwarte gaten niet de gewone wetten volgen maar nog niet gevonden wetten of zelfs geen wetten hebben(ik bedoel wel de singuraliteit en voorbij de waarnemingsgrens en niet daarrond)

Als ze geen wetten kennen, waarom wel de fundamentele kracht zwaartekracht? ;)
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Terug naar “Ruimtefysica”