3 van 3

Re: Het nieuwe treinrijden (zuinig rijden NS)

Geplaatst: zo 16 feb 2014, 23:42
door rwwh
Tja zo zie je maar weer dat wiskunde soms tot inzicht kan leiden dat niet intuïtief meteen voorspeld kan worden.

Een stilstaande massa kost geen energie hoor.

Re: Het nieuwe treinrijden (zuinig rijden NS)

Geplaatst: zo 16 feb 2014, 23:44
door J.Goossens
om in beweging te komen natuurlijk wel

Re: Het nieuwe treinrijden (zuinig rijden NS)

Geplaatst: zo 16 feb 2014, 23:48
door rwwh
Yup, maar ook dat (van nul naar 1 km per uur) is (middels eenvoudige Newtonse mechanica te zien) veel makkelijker dan van een al bewegende trein (bv. van 100 naar 101 km per uur).

Maar dit is niet het juiste topic om de eerste mechanicalessen op te pikken...

Re: Het nieuwe treinrijden (zuinig rijden NS)

Geplaatst: zo 16 feb 2014, 23:59
door J.Goossens
Sorry ook al ben ik dommer, denk ik met je mee niet om geërgerd te raken maar gemotiveerd dat is toch de bedoeling van brainstormen? groet van Ko

Re: Het nieuwe treinrijden (zuinig rijden NS)

Geplaatst: ma 17 feb 2014, 00:02
door rwwh
Ko, meedenken wordt overal gewaardeerd, maar als het voor jou alleen intuïtie is dan komen we daar in dit onderwerp niet verder mee. Daar is echt een behoorlijke basis wiskunde en natuurkunde nodig.

Re: Het nieuwe treinrijden (zuinig rijden NS)

Geplaatst: di 21 okt 2014, 11:59
door msabbaghian
Om jullie vraag te beantwoorden kunnen jullie eens gaan zoeken naar de maximum principe van pontryagin en de toepassing op treinen. De optimale rijstrategie is (bewezen) wiskundig af te leiden naar 4 rij fases nml, zsm optrekken, kruisen (constante snelheid), uitrollen en maximaal remmen gegeven de vaste afstand en tijd beschikbaar. Er is precies uit te rekenen wanneer dan de acceleratiefse over moet gaan naar kruisen (dus de kruissnelheid staat vast) en wanneer de kruisfase over gaat in uitrollen en het is dus niet zo dat het altijd maar beter is om harder te rijden om langer te kunnen uitrollen. Er komt daar veel bij kijken om dat uit te rekenen trouwens.
 
Ik kan trouwens ook vertellen dat het eerst de dienstregeling is die leidend is en daarna pas wordt nagedacht hoe er energiezuinig gereden kan worden. Bij de dienstregeling wordt er met de kale rijtijd gepland (minimale rijtijd die nodig is voor de trein om van A naar B te komen) en vervolgens wordt er ~5% speling op gelegd om de dienstregeling robuuster te maken tegen vertragingen. Gebasseerd op die 5% is de energie zuinig rijden ontworpen, een simpele methode om die extra tijd te benutten om als er geen vertraging was energie te besparen ipv te vroeg aan te komen voor de machinist.