Re: lengtecontractie vx = half v trein ?
Geplaatst: di 16 apr 2019, 14:52
tuander schreef: ik doe even een plaatje, niet relativistisch,
boven: de gebeurtenis gezien vanuit een waarnemer langs de rails (stelsel II), de snelheid van de trein (groen) is ten opzichte van de rails (bruin)
onder; dezelfde gebeurtenis gezien vanuit de rode bal zelf (dat noem ik dan maar stelsel III)
Ik weet niet precies wat er verkeerd gaat in het plaatje, maar er gaat toch vast iets fout
vx vy halfvtrein 2 waarnemers.gif
edit: oeps ik zie dat ik de y-snelheid van de rode bal ben vergeten in te tekenen
Je "doet even een plaatje, niet relativistisch", de rolrichtingen van de rode bal gelijk stellen, en dan maar niet begrijpen waarom de richtingen van de rails en trein niet gelijklopen.... Zo geraak je er niet.
Jouw OP lijkt veel belang te hechten aan het schuin rollen van de bal in de treincoupé. Is het echt noodzakelijk dat je de bal schuin in de treincoupé laat rollen?
Ik denk dat je je zelf eerst wat moet verdiepen in ruimte+tijd diagrammen tekenen. Google een beetje. Een ruimte+tijd diagram toont het pad van de bal doorheen de tijd (t-as) alsook de ruimte (x-as). Hou het eenvoudig niet relativistisch, en vergeet het schuin rollen van de bal. (Leer eerst stappen voordat je wil lopen ) Beschouw dus een bal die rolt tov de trein in de lengterichting van de trein, en dus ook lengterichting van de rails . En de lichtsnelheid niet constant tov trein, bal en rails. Als ik jouw OP correct kon volgen moet dat onderstaand plaatje opleveren. Correct?
Daarna zullen we het aanpakken in een relativistisch Minkowski diagram. Maar je kan uiteraard moeilijk verwachten dat je hier zonder kennis over relativiteitstheorie hier nu in enkele posts de hele theorie gaat kunnen bevatten. Je zal moeten leren wat 'relativiteit van gelijktijdigheid' betekent en de verschillende referentiestelsels 3D doorsneden zijn van een 4D ruimtetijd vol 'gebeurtenissen'. En zo zal je ook inzien dat elke 3D doorsnede door gebeurtenissen van zowel de rails, de bal en de trein snijden, waardoor er dus wel degelijk rails zijn in de 3D doorsnede van pakweg de bal of de trein. Maar uiteraard niet dezelfde gebeurtenissen als deze die in een andere doorsnede vallen...