3 van 3

Re: Zonnecellen naar accu

Geplaatst: ma 09 jul 2007, 22:00
door Phaethon
Weliswaar een beetje een laat bericht, maar we kwamen er 10 minuten geleden pas achter dat er ook een pagina 2 aanwezig was :D

Op pagina 1 heeft High-Voltage het erover dat we de capaciteit kunnen berekenen als we weten hoelang we over een "rondje" doen. Echter we hebben nog geen wagentje gebouwd èn we weten niet hoe hard het wagentje gaat.... We hebben dus eigenlijk geen idee hoe we dat moeten aanpakken.

We hebben het idee om morgen een wagentje te gaan bouwen dat wordt aangedreven door het motortje. Dan weten we misschien wat over de snelheid van dat ding... Maar dit is toch heel onnauwkeurig?

Wat betreft in serie en parallel meten, daarbij had ik me vertypt. De spanning was parallel gemeten en de stroom in serie. Dit alles is gedaan terwijl het motortje niet was belast.

Er werd gezegd dat we nog een aantal waarden nodig zijn. zoals de ankerweerstand. Wat houdt dat precies in en hoe moeten we die meten. (met een draaiend motortje of juist niet draaiend?)

Re: Zonnecellen naar accu

Geplaatst: ma 09 jul 2007, 22:08
door Ruben01
Er werd gezegd dat we nog een aantal waarden nodig zijn. zoals de ankerweerstand. Wat houdt dat precies in en hoe moeten we die meten. (met een draaiend motortje of juist niet draaiend?)


Ik veronderstel dat je werkt met een multimeter, deze moet je dan gewoon instellen voor weerstand te meten en de weerstand van een anker meet je door je multimeter parallel over dat anker te plaatsen.

In jouw geval zal zullen dit de aansluitdraden van je motor zijn.

Re: Zonnecellen naar accu

Geplaatst: ma 09 jul 2007, 22:09
door High-Voltage
Phaethon schreef:Op pagina 1 heeft High-Voltage het erover dat we de capaciteit kunnen berekenen als we weten hoelang we over een "rondje" doen. Echter we hebben nog geen wagentje gebouwd èn we weten niet hoe hard het wagentje gaat.... We hebben dus eigenlijk geen idee hoe we dat moeten aanpakken.

We hebben het idee om morgen een wagentje te gaan bouwen dat wordt aangedreven door het motortje. Dan weten we misschien wat over de snelheid van dat ding... Maar dit is toch heel onnauwkeurig?
Een wagentje bouwen, hier wat accu's op hangen zodat je iets van 3V hebt en laten rijden. Ook dan de stroom even meten, want die andere stroom was zonder belasting en kan je dus niet gebruiken in je berekening.

Maar dan nog is deze berekening te simplistisch. Zoals Ruben of Franske al aangaf, bij aanloop heb je enkel je ankerweerstand, dus een enorme aanloopstroom. Op dit moment is je elcobatterij al ontladen. Dus je zou er nog haast een µC moeten instoppen die je aanzetweerstanden regelt.
Er werd gezegd dat we nog een aantal waarden nodig zijn. zoals de ankerweerstand. Wat houdt dat precies in en hoe moeten we die meten. (met een draaiend motortje of juist niet draaiend?)
Geen idee wat ze met die ankerweerstand willen aanvangen, maar dit is gewoon de weerstand van je windingen. Deze meet je simpel door de ohm-meter op de motor te zetten als er geen spanningsbron is aangesloten. Ook niet aan de motor draaien op dat moment!

Re: Zonnecellen naar accu

Geplaatst: ma 09 jul 2007, 22:10
door Phaethon
Om verwarring te voorkomen (en omdat we door een onbekende reden de edit knop van het vorige berichtje niet kunnen vinden):

In het begin hadden we een wagentje gebouwd van Mechano. Dit was een vrij zwaar geval, en deze kwam met de tandwiel overbrenging die we toen gebruikten niet het heuveltje op.

Dit wagentje hebben we weer uit elkaar gehaald. Ons plan is nu dus om morgen een licht wagentje te maken waarop we dan het uiteindelijk wagentje baseren.

Re: Zonnecellen naar accu

Geplaatst: ma 09 jul 2007, 22:13
door High-Voltage
Meccano lijkt me al relatief licht hoor. Wat wil je dan morgen proberen? Koolstofvezel ofzo?

Of kunststof, maar daar heb je die handige stukjes niet in zoals met de meccano.

Re: Zonnecellen naar accu

Geplaatst: ma 09 jul 2007, 22:14
door Ruben01
Phaethon schreef:Om verwarring te voorkomen (en omdat we door een onbekende reden de edit knop van het vorige berichtje niet kunnen vinden):

In het begin hadden we een wagentje gebouwd van Mechano. Dit was een vrij zwaar geval, en deze kwam met de tandwiel overbrenging die we toen gebruikten niet het heuveltje op.

Dit wagentje hebben we weer uit elkaar gehaald. Ons plan is nu dus om morgen een licht wagentje te maken waarop we dan het uiteindelijk wagentje baseren.
Ik zeg niet dat een zware wagen goed is maar wanneer je die tanwieloverbrenging gaat aanpassen kan het zijn dat hij er wel overgeraakt.

LET OP je zal moeten werken met een reductie en geen overdrive.

Meestal is ook je eerste model altijd iets te zwaar, wanneer je er even aandachtig over nadenkt zal je hem wel wat kunnen slopen zodat hij wat lichter gaat worden

Re: Zonnecellen naar accu

Geplaatst: ma 09 jul 2007, 22:31
door Phaethon
Ik heb zojuist de weerstand van het motortje gemeten. Dit bedroeg ongeveer 20.2 Ohm. (en na een tijdje 19.1 :D )

Het plan is om morgen een vrij licht wagentje te kopen (waarvan we de carrouserie eraf slopen) dat je op kunt winden. Dan kunnen we met een paar aanpassingen, hopelijk, een goede en lichte overbrenging op monteren.

Waarschijnlijk gebruiken we de tandwieltjes van Mechano.

Re: Zonnecellen naar accu

Geplaatst: ma 09 jul 2007, 22:43
door Franske
Technisch lego is ook een mogelijkheid!

Volgens mij kun je met meccano ook een reductie maken.

Re: Zonnecellen naar accu

Geplaatst: di 10 jul 2007, 20:58
door Phaethon
We hebben vandaag nog geen autootje gekocht, dit zijn we wel van plan binnenkort(waarschijnlijk morgen) te doen.

Wat we ons nu afvragen is, of we al de benodigde capaciteit van de Elko's kunnen berekenen?

Re: Zonnecellen naar accu

Geplaatst: di 10 jul 2007, 21:12
door High-Voltage
Nee, aangezien je niet weet in welke tijd je het parcours gaat afleggen. En je de kent de stroom bij belasting niet, maar die is wel te schatten op 0.5A ofzo (nog aan de hoge kant gezien je ankerweerstand van 20 ohm, wat vrij hoog is). Staat er toevallig geen vermogen op de motor? Je zou de stroom wel al eens kunnen meten door wat batterijen en een meter aan te sluiten en dan de motor tegen houden met de hand.

Als je dan ook nog even telt op een tijd van 30 seconden (lijkt me optimistisch weinig) ofzo heb je al een richtwaarde.

We hebben dus 0.5A gedurende 30 seconden, dat geeft een lading van 15C. 15C bij een spanning van 3V geeft een capaciteit van 5F. Nog een factor 10 groter, zitten we aan 50F, ok dit is gewoon ondoenbaar...

Edit:

De grootste elco's die ik zo direct kon vinden zijn 5.5V en 1F, maar deze kosten meer dan 5 euro per stuk.

Op naar de batterijtechniek dus!!

Re: Zonnecellen naar accu

Geplaatst: di 10 jul 2007, 21:18
door Phaethon
Phaethon schreef:We hebben vandaag nog geen autootje gekocht, dit zijn we wel van plan binnenkort(waarschijnlijk morgen) te doen.

Wat we ons nu afvragen is, of we al de benodigde capaciteit van de Elko's kunnen berekenen?
(wederom kunnen we de edit-knop niet vinden)

Gisteren heb ik de weerstand gemeten van het motortje terwijl het niet was aangesloten. Dit bedroeg toen ongeveer 20 Ohm. Is dit de zogenaamde ankerweerstand? Want Franske meldde dat de ankerweerstand hoogstens een paar Ohm is...
De stroom wordt niet alleen bepaald door de ankerweerstand.

Een draaiende motor levert ook een tegen-EMK, hij gaat als generator werken. En de stroom is de aangelegde spanning min de tegen-EMK, en dat verschil gedeeld door de ankerweerstand.
Wat bedoelt klazon hier precies mee? De termen tegen-EMK en het principe dat hij als generator gaat werken kennen wij namelijk niet....Is het de bedoeling dat we, als we de ankerweerstand weten, de tegen-EMK gaan meten?

Alvast bedankt!

Re: Zonnecellen naar accu

Geplaatst: di 10 jul 2007, 21:24
door High-Voltage
Gisteren heb ik de weerstand gemeten van het motortje terwijl het niet was aangesloten. Dit bedroeg toen ongeveer 20 Ohm. Is dit de zogenaamde ankerweerstand? Want Franske meldde dat de ankerweerstand hoogstens een paar Ohm is...
Dat zou inderdaad de ankerweerstand moeten zijn, maar die is inderdaad aan de hoge kant. Waarschijnlijk héél dunne draad waarmee gewikkeld is.
Wat bedoelt klazon hier precies mee? De termen tegen-EMK en het principe dat hij als generator gaat werken kennen wij namelijk niet....Is het de bedoeling dat we, als we de ankerweerstand weten, de tegen-EMK gaan meten?
Je motor bestaat uit een permanente magneet en een spoel waarop je de spanning zet. Als je aan de spoel draait worden er veldlijnen gesneden waardoor er een spanning geinduceerd wordt. Dit is de opgewekte EMK. Als je nu spanning op de motor zet begint deze te draaien, dus wordt er een tegen EMK opgewekt die een deel van je spanning teniet doet. Maar goed ook, anders zou er een véél te grote stroom gaan lopen, de stroom zou dan alleen beperkt worden door de ankerweerstand. Gezien de lage waarde gaat de stroom dus enorm worden. Dit probleem ga je hebben bij het aanlopen, als de motor nog stil staat, dan saat de volledige spanning over de ankerweerstand met als gevolg een grote aanloopstroom. Als de motor dan begint te draaien, begint hij een EMK op te wekken en daalt de stroom weer.

Nog even ter zijde: als je de motor gaat belasten gaat hij minder snel kunnen draaien, dus wordt er een kleinere tegen EMK opgewekt, dus stijgt de stroom en hiermee is ook de wet van behoud van energie weer gerespecteerd.