Re: Elektrische auto's (ev's, phev's, ...)
Geplaatst: wo 19 mar 2008, 19:52
Ik weet niet of je het onzin kunt noemen? Wat ik weet is dat de Tesla haar batterijpack wel degelijk koeld per airco die iets van 3,6 kWh voor haar rekening neemt.Benm schreef:Dat is natuurlijk onzin ergens. Vergelijk nogmaals met de 911, die ontwikkelt richting 200 kW in een verbrandingsmotor niet efficienter dan 30%. Het restant komt vrij als warmte en wordt zonder al te veel moeite afgevoerd door de radiateur, dankzij de langsrazende rijwind. Continu full-power optrekken tot 50 en weer remmen moet je er trouwens niet mee doen, dan sta je rap genoeg met kokende motor.
Het is marketing en toepassing, de tesla is om te racen. Je neemt ook geen smart als je een koelkast wilt vervoeren of een busje als je snel van a naar b moet. Overigens denk ik dat je met die tesla een heel stuk verder komt als je net zo traag optrekt als met een gangbare electrische auto en de snelheid laag houdt. Maarja, wie gaat er nou optrekken gelijk een stadsbus als je een auto onder je kont hebt die 0-100 in 4 seconden doet?
In discussie met je gaan wil ik het niet noemen, maar ik heb het batterijpack gezien en dat is ontiegelijk groot.
Natuurlijk is de Tesla een presteerobject net zoals de elektrische dragracermotor.
Op de openbare weg hier in Nederland zie ik niet gauw de weg volzitten met Tesla's. Zoveel rollen er nooit uit een plant en ook niet na 40 jaar. De berekeningen hier zijn gebaseerd op 12 kWh per 100 km en dat vind ik een hoge opgave. Met een beetje beheersing die je vanzelf krijgt door de ervaring is 10 kWh per 100 km goed te halen. Dat is toch 12% besparing op het net en nog een ssue met deze EV's die iedereen over het hoofd ziet en wat het kan doden:
Alles wat uit het net gaat naar het wiel en op de weg is warmte! Nu we met global warming zitten is dit geen leuke combinatie. Ik weet niet of iemand daar ooit al over nagedacht heeft