bobbyjong
Artikelen: 0

Re: Aangeboren idee

Bovenstaand voorbeeld zegt dan toch niets over het feit of de ogen er al dan niet op achteruit kunnen gaan?
Nee klopt. Maar ik denk dat alle zintuiglijke waarnemingen te danken zijn aan de redelijkheid van het verstand ''de geest'' en dat deze onschadelijk is. Ik denk dus dat geen enkele factoren je geest van buitenaf kunnen beinvloeden, maar slechts de geest kunnen vertroebelen. Met meditatie kun je bijvoorbeeld je geest helder maken.

Waarom is het volgens jou wel mogelijk dat de geestelijke gesteldheid extern te beinvloeden is?
Archimysticus
Artikelen: 0

Re: Aangeboren idee

@topic: Plato's Ideeenleer

Het wordt allemaal nog problematischer als je je beseft dat Plato zijn hele Ideeenleer ontwikkelde om de ethiek een vaste basis te geven. Dit als antwoord op het voortdurend ethisch zoeken van zijn leermeester Sokrates en ook als een polemiek tegen het ethisch relativisme van de Sofisten in zijn tijd.

Het is dus al zeer discutabel of we geboren worden met het Idee Aap in ons genetische uitbouw. Helemaal is het discutabel of we allemaal diep in ons hetzelfde Idee van Rechtvaardigheid hebben. Plato zelf zou er een moord voor over hebben om mij van dit laatste te overtuigen.

Op de middelbare school en tijdens mijn studie wilde ik daar nog wel aan. Nu ben ik wat sceptischer als het om zaken van absolute ethiek gaat.

Love,

Jan

Terug naar “Filosofie”