3 van 3

Re: [natuurkunde] rekenen aan de corioliskracht

Geplaatst: di 09 dec 2008, 20:43
door StrangeQuark
Jup, wat Phys zegt, vergeet alsjeblieft even je scalars en vectoren en zie dimensies als eenheden.

Re: [natuurkunde] rekenen aan de corioliskracht

Geplaatst: wo 10 dec 2008, 07:58
door Crucidal
Misschien het hier handiger om de term 'eenheid' te gebruiken. De eenheid van snelheid is m/s, de eenheid van lengte is meter, de eenheid van tijd is seconde, etc. De eenheid van een hoek, is 1: het is eenheidsloos. Dit is intuïtief duidelijk omdat een hoek te zien is als een verhouding van lengtes. Denk bijvoorbeeld aan de sinus van een hoek in een rechthoekige driehoek. Je berekent dit met sin(a)=O/A, waarbij O de overstaande en A de aanliggende zijde is. De eenheid van O is meter (lengte van een lijnstuk), en van A ook. Dus het quotiënt O/A heeft als eenheid meter/meter=1, dus een hoek heeft ook eenheid 1.
Eenheid... zegt me inderdaad wel iets meer... Maar klopt deze formule dan ook?
\(\frac{1}{sec}\cdot\frac{m}{sec} = \frac{m}{sec^2}\)
Jup, wat Phys zegt, vergeet alsjeblieft even je scalars en vectoren en zie dimensies als eenheden.
hehe, ik doe mijn best :D

Re: [natuurkunde] rekenen aan de corioliskracht

Geplaatst: wo 10 dec 2008, 15:01
door Phys
Crucidal schreef:Eenheid... zegt me inderdaad wel iets meer... Maar klopt deze formule dan ook?
\(\frac{1}{sec}\cdot\frac{m}{sec} = \frac{m}{sec^2}\)
Omdat de eenheid van een hoek 1 is, kun je de radiaal vervangen voor 1?
Ja hoor, dat klopt.

Lees ook eens dit, Hoofdstuk 7.

Re: [natuurkunde] rekenen aan de corioliskracht

Geplaatst: wo 10 dec 2008, 15:24
door StrangeQuark
Is een hele goed cursus, we kennen de auteurs vrij goed. :D

Re: [natuurkunde] rekenen aan de corioliskracht

Geplaatst: wo 10 dec 2008, 16:00
door Crucidal
kheb het gelezen... Het was in principe niets nieuws... maar ja... toch bedankt :D

kben nu bijna klaar met het wiskundige deel van mijn pws... nu de rest nog...

Ik ga nog een vraagje stellen... waar ik momenteel het antwoord van vergeten :D

maar dat doe ik niet in dit topic... das niet netjes :P