Re: Genetica en altru
Geplaatst: di 02 dec 2008, 23:23
De stelling als zodanig klopt inderdaad niet, maar:ypsilon schreef:Zowel qrnlk en 1207, als ikzelf, hebben al geargumenteerd dat je stelling gebaseerd is op drogredenen. Andere gebruikers wezen er al op dat de ET wel degelijk ruimte laat voor liefde en sociaal gedrag. Maar de ET is niet normatief.andries schreef:
Evolutie is het kwaad!
Jullie zullen denken: Daar heb je weer een die-hard creationist. Het idee van dit topic is niet om te discussiëren over de argumenten voor en tegen de bewijsbaarheid van evolutie. Dit topic gaat over de gevolgen die de evolutieleer kan hebben met betrekking tot de ethiek.
Als je uitgaat van 'survival of the fittest', wordt dat dan niet automatisch een vorm van eugenetica?
Laat de evolutieleer nog wel ruimte voor liefde? ( Eigenlijk is het gewoon een voortplantings truck. )
1. Aangenomen dat ons brein het product is van succesvol overleven en dat ons ethisch besef daar zetelt, moet je dan niet zeggen dat wij weliswaar denken dat wij handelen uit plicht of een besef van goed en kwaad, maar dat wij in werkelijkheid handelen om evolutionair succesvol te zijn? M.a.w. blaast een evolutionaire verklaring van ethiek niet juist datgene op wat ethiek maakt tot ethiek: ons eigen besef dat wij vanuit morele redenen handelen? Maakt het moraal niet tot een nuttige illusie, een illusie die bovendien meteen vernietigd wordt als wij weten wat er echt aan de hand is?
2. Kunnen we ethiek sowieso wel evolutionair verklaren? Twee redenen:
a. is het vaststellen van 'liefde' en 'altruïsme' onder apen niet inlezen van menselijke emoties in dieren? Zouden wij niet meer moeten kunnen communiceren met dieren om te kunnen zeggen wat zij nu eigenlijk doen als ze elkaar bijv. een appel geven? Moet je niet iets weten over hun bedoelingen, verwachtingen, bijbedoelingen, strategieën enz. om zo'n handeling echt altruïsme te kunnen noemen? En kunnen wij dit niveau van interpretatie bereiken bij dieren?
b. wij vinden liefde en altruïsme goed. Zij vallen binnen ons ethisch besef. Als we vervolgens gaan kijken waar we dit vinden onder dieren, organiseren we een cirkelredenering. We lezen in feite ons eigen ethische besef terug in een mensapenpopulatie en zeggen vervolgens dat we daar de sporen vinden van een rudimentair besef van goed en kwaad. Maar waarom zou altruïsme goed zijn? Nietzsche vond het maar een strategie van de zwakken om de sterken te verhinderen hun eigen ontplooiing na te streven. En je kunt zonder moeite zo'n Nietzscheaanse ethiek terugvinden bij chimps. Dus waarom zoeken we eigenlijk naar altruïsme?
Misschien is dit een manier om deze discussie aan te snijden?