Re: Einde olietijdperk, begin van de ellende?
Geplaatst: wo 22 okt 2008, 20:36
Oh? Wie heeft dat vastgesteld, en hoe?Zeker is in ieder geval dat de oliemaatschappijen een onredelijk grote invloed hebben op de auto-fabrikanten.
Oh? Wie heeft dat vastgesteld, en hoe?Zeker is in ieder geval dat de oliemaatschappijen een onredelijk grote invloed hebben op de auto-fabrikanten.
Tegenlicht hoeft geen verkeerde informatie hebben gegeven. Het is waarschijnlijk gezegd door "iemand" in de docu. Maar dat maakt het nog niet tot waarheid. Als techneut kan ik je absoluut verzekeren dat het onmogelijk is om een benzinemotor in een auto, zoals we die kennen 1:50 te laten rijden. Tenminste als je nog redelijk vooruit wil komen.Dan is er in het programma 'Tegenlicht' verkeerde informatie gegeven. Er zouden lang geleden al benzinemotoren zijn geweest die iets van 1 op 50 haalden (in geen superlichte auto's).
Nou dat snel accelereren is niet alleen toe te schrijven aan enkel en alleen een SUV rijder hoor.Het is bekend dat SUV's onzuinig zijn door hun gewicht en luchtweerstand. Het wordt echter sterk verergerd door de rijstijl van de gemiddelde SUV-rijder, zoals snel accelereren.
Dat geldt voor elk type auto en niet alleen een SUVRustig rijden is al gauw 10-20% minder brandstofverbruik.
Verbieden in dit land schijnt de oplossing voor alles te zijn. Als de SUV de grootste slurper nu is en die verbied je, dan staat er wel weer een nieuw type auto bovenaan de lijst. Of gaan we nu ook al bepalen hoeveel brandstof je auto mag verbruiken. Ik denk dat het oplossen van files met de bijbehorende brandstofverbruik een veel grotere bijdrage heeft dan een SUV te verbieden. Dat een betaalbaar en fatsoenlijk georganiseerde OV veel meer bijdraagt. Voorstellen om een type auto te verbieden is kortzichtige gevolgbestrijding.Beter is het om de produktie van SUV's vanaf nu te verbieden.
Zolang niet elke Jan met de korte achternaam in dit land over voldoende gezond verstand beschikt, en ook niet over voldoende sociale intelligentie om te beseffen dat de potentiële schade die hij met zijn gedrag aanricht onaanvaardbaar groot is, is dat de enige weg die effect sorteert lijkt me.Verbieden in dit land schijnt de oplossing voor alles te zijn.
(Zonder persoonlijk te willen worden)Ik denk dat er vele kleine en nog veel meer grote auto's rondrijden die op jaarbasis véél meer verbruiken en vervuilen dan ik met mijn dikke SUV, niet?
Ook dat kwam aan het licht in de serie 'tegenlicht'. Is geen informatie van een techneut. In de wereld waar het om het grote geld gaat is het zeer voorstelbaar dat de enorme kosten nodig voor het ontwikkelen van SUV's deels afkomstig zijn van de oliemaatschappijen. Duidelijk een kwestie van belangenverstrengeling. Het woord steekpenningen hoeft men niet eens te gebruiken.Oh? Wie heeft dat vastgesteld, en hoe?
Waar je dat niet hard kunt maken kun je blijven roepen wat je wil, het is en blijft niets meer of minder dan de zoveelste conspiracy-theorie. Zoiets kan wettelijk als laster worden beschouwd.Knockingonheavensdoor schreef:Zeker is dat de olie-maatschappijen een onredelijke invloed hebben op de auto-industrie.
Ook dat kwam aan het licht in de serie 'tegenlicht'. Is geen informatie van een techneut. In de wereld waar het om het grote geld gaat is het zeer voorstelbaar dat de enorme kosten nodig voor het ontwikkelen van SUV's deels afkomstig zijn van de oliemaatschappijen. Duidelijk een kwestie van belangenverstrengeling. Het woord steekpenningen hoeft men niet eens te gebruiken.
Het is ook maar een van de vele druppels die wereldwijd op die plaat kunnen worden gegooid. Maar elke straal begint met een druppel.Het verbieden van SUV's door de regering in Nederland zal een (olie)druppel op een gloeiende plaat zijn wat betreft het wereldolieverbruik.
Ik stel voor, 0 koffiebekertjes, en wat is er mis met verplichten 1:15 te rijden? Dat ligt ruim binnen de technische mogelijkheden. Heel veel middenklasse-auto's halen dat, pijnloos.Dan zou iedereen maar 1 koffie-bekertje in de berm mogen gooien en een auto moeten hebben met een brandstofverbruik van 1 op 15.
Waar je dat niet hard kunt maken kun je blijven roepen wat je wil, het is en blijft niets meer of minder dan de zoveelste conspiracy-theorie. Zoiets kan wettelijk als laster worden beschouwd.
Maarja, geen staatsburger die op een partij gaat stemmen die dat wil doorvoeren, dus democratisch zal dat soort initiatieven er nooit komen.
Jan, ik heb nooit geschreven dat ik koffiebekers in de berm gooi!Jan van de Velde schreef:(Zonder persoonlijk te willen worden)
Ik ben het niet eens met bovenstaande redenering.
Met de redenering: "zolang er nog mensen zijn die álles uit hun auto in de berm flikkeren maken die twee koffiebekerjes van mij toch ook niet uit" wordt de berm niet properder.
Zo bezien kunnen we allemaal wel in hummers gaan rijden, zolang er nog één ander is die dat ook doet. Kofferbak van een Astra model 2002 al eens bekeken? Ik rij 6,5 L/100 km (gemeten over de laatste 1000 km)
Je overtuiging is kennelijk dat je vindt dat je recht hebt op de frivole consumptie van onhernieuwbare, milieuvervuilende grondstoffen. Die overtuiging zal plaats moeten maken voor het tegenovergestelde: namelijk de overtuiging dat je recht hebt op hetgeen je *nodig* hebt, liefst hernieuwbaar en schadeloos, en niet meer dan dat. Wie geen deel van de oplossing wil zijn is deel van het probleem. Een 'ongemakkelijke waarheid' waar - zelfs na Al Gore - nog maar weinig mensen de consequentie van schijnen te beseffen.prospector schreef:Jan, ik heb nooit geschreven dat ik koffiebekers in de berm gooi!
Bovendien geloof ik nooit dat je mijn bijdrage goed hebt gelezen. Als ik op jaarbasis 5000 kilometers afleg aan een gemiddeld verbruik van 11 liter, dan heb ik op het einde van het jaar 550 liter verbruikt. Daarvoor kan jij 8.461 kilometers afleggen. Mijn bewering is dat de meeste mensen veel meer rijden en dus veel meer benzine opslokken dan ik. Hoeveel kilometers per jaar leg je zelf af? 'k Ben benieuwd!
Neem mij niet kwalijk prospector. Zo te zien ben je erg goed bezig. Mijn eigen uitstoot is veel groter dan de jouwe, overigens. Ik rijd ruim 10.000 per jaar woon/werk, toevallig net als Jan in een Astra. Mijn huis is echter klein, redelijk thermisch geisoleerd, 4 mensen, ik stook minimaal, en ik ga sowieso nooit (meer) op (vlieg)vakantie. Naast kleding, voedsel, warmte, elektra voor radio, televisie, laptop en verlichting consumeer ik eigenlijk alleen frivool whisky, cigaretten, verzorgingsproducten en vermoedelijk uiteindelijk frivole geneeskundige zorg voor kankerbehandeling. Ik eet trouwens nooit vlees.prospector schreef:Mechanieker, ik ben echt ontgoocheld door je antwoord. Het lijkt wel of ik ergens een schrijffout gemaakt heb. Maar ik zie ze niet...
Ik leef met vijf volwassen personen in een klein energievriendelijk huisje, drie van ons werken hier thuis voor de kost, mijn vrouw werkt op 3 kilometer van hier, we hebben geen centrale verwarming, we leven héél milieubewust, mijn vrouw en ik gaan zelden op reis (één vliegtuigreis in 27 jaar huwelijk), mijn kinderen hebben geen auto en gebruiken voornamelijk het openbaar vervoer, mijn hobby is mijn vogelvriendelijke tuin, daarin gebruik ik geen meststoffen, sproeistoffen, lawaaierige machines (behalve dan mijn grasmachine , kortom (ik kan nog wel even doorgaan met dit lijstje) onze ecologische voetafdruk ligt zonder twijfel vér beneden het gemiddelde. Wanneer ik per jaar 550 liter benzine koop dan is dat toch wéinig? Hoeveel liter koop je zelf?