Jeanmens
Artikelen: 0

Re: Uitdijen van het universum

De bulk van de sterrenstelsels zit achter de waarnemingshorizon.

Vandaar dat een sterrenstelsel op de waarnemingshorizon met de lichtsnelheid wordt weggetrokken .

Een sterrestelsel verder daar vandaan-van de bulk-dus dichter bij ons, wordt met veel mindere snelheid weggetrokken.

Bij dit laatste stelsel dus minder roodverschuiving.
FlorianK

Het is geen argument tegen welk standpunt dan ook. Het is simpelweg een opmerking zodat iedereen op de hoogte is van specifieke terminologie.
Zoals Euclides het verwoorde in z'n eerste boek:

Een punt is dat wat geen deel heeft.

(en een lijn is een breedteloze lengte, waarbij op de uiteinden van de lijn punten liggen)

Maar volgens mij is dat niet echt interessant in deze discussie...
dus.
gouwepeer

Met welke formule word de afstand van sterrenstelsels uitgerekend?

Op alles over sterrenkunde staat een artikel over een stervormingsgebied waarvan het licht 10 miljard jaar onderweg is geweest om ons te bereiken.

Via roodverschuiving is dus de snelheid van het gebied ten opzichte van ons te berekenen. Door de gravitatielens word het licht afgebogen, waardoor de totale afstand eigenlijk groter word. Verder zien we het gebied waar het 10 miljard jaar geleden was. Deze positie is dus al 10 miljard jaar achterhaald (kan dus via roodverschuiving bepaald worden, mits de bewegingsrichting en snelheid gelijk is gebleven?). 10 miljard jaar geleden had de Aarde ook een andere positie (ja, ik weet dat de Aarde pas 4,57 miljard jaar oud is...).

Verder heeft de uitdijingssnelheid van het heelal ook invloed van de huidige afstanden.
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect
kleine fysicus

Met welke formule word de afstand van sterrenstelsels uitgerekend?

Hier wordt het mooi uitgelegd. :eusa_whistle:
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Terug naar “Ruimtefysica”