Ik heb nieuwe metingen gedaan in het schommelschip, deze keer op de eerste rij vanaf de achtersteven, in de hoop daar totale gewichtloosheid te bereiken. Maar de grafiek laat zien dat de laagste waarde van de versnelling 0,2 m/s
2 is, ongeveer hetzelfde als bij de meting op rij 3 vorig jaar, aan het begin van dit topic. Dat de totale gewichtloosheid niet bereikt wordt klopt in zoverre dat je op rij 1 met je ogen waarneemt dat het hoogste keerpunt toch lager is dan de as waaraan het schommelschip hangt: je ziet die as een stukje boven de horizon. En de afstand tussen twee rijen is ongeveer 80 cm, voor hoek β is dat een verschil van slechts 2°. Dat de sensatie op rij 1 groter is komt misschien door de
visuele belevenis dat je griezelig hoger zit dan de andere rijen op een verticaal stuk van het schip.
Gemeten netto versnelling op rij 1 (blauw), en op rij 2 (oranje).
De smartphone heeft niet alleen de versnelling gemeten maar ook de hoogte, door middel van de ingebouwde luchtdruksensor, gebruikt als altimeter. De grafiek laat zien dat het hoogste keerpunt ongeveer 17 m boven de instaphoogte van rij 1 is. Het diepste punt van de zwaai ligt in werkelijkheid ongeveer 2 meter lager dan het instapniveau van rij 1. Vreemd genoeg is die 2 meter niet te bepalen in de grafiek, want de onderkant van de grafiek vertoont een wonderlijke schommeling, die er enigszins regelmatig uitziet, die verschilt voor de zwaai heen en de zwaai terug, en die verschilt voor rij 1 en 2. Ik vraag me af of de luchtdruk verstoord wordt door een grote luchtwervel om het schip, die afhangt van de snelheid van en de plaats in het schip.
Gemeten hoogte op rij 1 (blauw), en op rij 2 (oranje).
De metingen op rij 1 heb ik herhaald op rij 2. In de bovenstaande grafieken blijkt dat de metingen van rij 1 en die van 2 elkaar grotendeels overlappen, alleen aan de onderkant van de hoogtegrafiek zijn er verschillen.
Een detail dat opviel bij het vergelijken met de grafiek van vorig jaar is dat de rit nu 30% langer duurde. Vermoedelijk omdat er geen wachtrij was, in tegenstelling tot vorig jaar.