Adpruys,
Met de neerwaartse spiraal bedoel ik het geneuzel op 'bitniveau' omtrent de inhoud en interpretatie van de wat er evt. wel of niet staat of bedoelt wordt in de Koran, Bijbel of Torah.
Daar kan je eeuwen over blijven discussieren zonder één stap dichter bij elkaar te komen.
Daar zal ik nooit aan mee doen. Iedereen moet maar geloven wat ze willen of juist niet geloven.
Ik, persoonlijk geloof niet in een hogere sturende macht. Maar dat geeft mij niet het recht om anderen het geloof te ontzeggen.
Vanuit Wilders' optiek zou je dat kunnen vertalen naar: Ik, persoonlijk geloof ik niet in de Islam. Maar dat geeft mij niet het recht om anderen de Islam te ontzeggen.
En hou wil je de anderen niet de Islam onthouden als je wel het boek wilt verbieden.
Tevens realiseer ik me echt wel dat dhr. Wilders de Koran niet in Nederland wil. Dat is zijn issue.
Omdat Nederland -hij heeft het diverse keren aangehaald- op christelijke traditie is gegrondvest.
Daar valt niet veel tegen in te brengen. Vanaf 67 na Christus is dat inderdaad het geval. Maar de Reformatie is juist hier begonnen (Moderne Devotie - Thomas a Kempis). Nederland is altijd een doorn in het oog geweest van het Vaticaan.
Maar de essentie van de Reformatie is juist dat er een direkte band is tussen de gelovige en de hogere macht.
Dus zonder 'bemiddeling' van een pastoor, priester, bisschop etc. of letterlijke tekst.
En dát was/is de opeenvolgende Pausen nooit welgevallig geweest.
Volgens mij is dit n.l. de essentie van de Islam/Christelijke cultuur discussie. Ik ben er van overtuigd dat veel moslims in Nederland er weinig van weten hoe Nederland tegenover de 'sturing' van geloof staat.
Daarom heb ik in mijn vorige stukjes de aandacht gelegd op de positie van de Imam.
Nederlanders zijn in grote mate individualisten, terwijl we juist veel moeten samenwerken om de voeten droog te houden. (De waarheid schuilt in de paradox)
Iedereen heeft wel een mening over iets (ik dus ook, blijkbaar). Maar zelden hoor je een verheffend geluid waarbij je denkt: 'Dát is een doorbraak, of een constructieve bijdrage'.
Veel Nederlanders zijn n.l. ook laf en hypocriet. We praten elkaar liever na, en wijzen liever naar een ander.
Niet voor niets zijn de 'spionnetjes' een typisch Nederlandse uitvinding.
En onder de zwevende kiezers (iets wat blijkbaar bestaat, maar eigenlijk niet zou kunnen omdat je door niet te stemmen de geschiedenis vertrapt) zitten veel napraters.
De 'dhr. Wilders wil de Koran in Nederland verbieden' discussie gaat uiteindelijk niet over de Koran, niet over Nederland maar over dhr. Wilders.
En wat hij volgens mij wil, heb ik al eerder aangegeven.
Confucius heeft destijds gezegd: Wil je een volk in toom houden, dien je strikte wetten uit te vaardigen en milde rechters deze te laten toepassen.
Wat wij gezamenlijk in de Westerse wereld doen is precies het tegenover gestelde. Niet alleen in Nederland.
Wij willen juist milde wetten, en rechters die deze strikt toepassen. Hét recept voor chaos.
En nu wordt het langzamerhand chaos en iedereen klaagt en wijst naar een ander.
Maar het adagium, verbeter de wereld en begin bij jezelf is eigenlijk nog nooit zo van toepassing geweest.
Denk aan een ander, denk aan het milieu, denk aan de wereld waar je kinderen in moeten opgroeien.
Wat wil je nalaten aan een volgende generatie.
Er zijn maar heel weinig mensen die deze vragen met een goed gevoel kunnen beantwoorden.
PS Ik acht iedereen die aan deze discussie mee doet hoog. Tenslotte neem je al de moeite om je in te spannen om iets hierover te vinden en te zeggen. Het gaat je voldoende aan het hart om de moeite te nemen een reactie te plaatsen.
Dus nogmaals, met 'neerwaartse spiraal' bedoel ik niks persoonlijks maar het afdrijven van de essentie van de discussie en daardoor dillemma rond het onderwerp niet nader te verhelderen.
JdV