Re: Zembla: bankgeheimen
Geplaatst: zo 08 jul 2007, 23:55
@qrnlk
Ik heb eventjes de tijd genomen voor dit antwoord, vooral omdat ik wat puntjes op de i gezet wilde hebben. In mijn mening is het namelijk zo dat we het op zich wel met elkaar eens zijn, maar dat je het punt waar jij het over hebt op dezelfde plaats plaatst als waar ik het plaats. Dit terwijl er volgens mij een bepaalde structuur bestaat waarbinnen jouw gedachten spelen. De dingen waar ik het over heb spelen nog daarvoor. Dus terwijl jouw gedachten geldig zijn binnen het systeem waarin jij denkt hebben mijn gedahten betrekking op de redenen voor het bestaan van die structuur en mijn afkeuring ervan. Ik bedoel dus een bepaalde ontologie in deze.
In mijn ogen is het zo dat er materie bestaat. Onderdeel van die materie zijn wij op onze planeet. Omdat er materie bestaat bestaat er de noodzaak om een manier te vinden hiermee om te gaan. De manier die de mens heeft gekozen noemt men bezit waaruit noodzakelijkerwijs een bepaalde manier van overgaan van dit bezit in andere handen voort moet vloeien. Hier zijn meerdere manieren voor verzoonnen. In de westerse wereld kiest men voor de kapitalistische. Wat al die systemen gemeen hebben is het ruilen van producten waaruit datgene voortvloeit wat men de wet van vraag en aanbod noemt.
Jij stelt dat je het volledig eens bent met de wet van vraag en aanbod en nog meer van zulke woordenmet betrekking tot nivellering. Binnen het nu geldende systeem kloppen je denkwijzen. Als we echter gaan kijken naar de voorwaarde voor het bestaan van dit systeem blijkt echter heel erg vlug dat er heel andere dingen spelen dan die binnen dit systeem van belang zijn.
1) Bij een volledig natuurlijke (N) marktwerking kan het niet zo zijn dat er sprake is van regels die invloed hebebn op de marktwerking. Dat zou namelijk een niet natuurlijke (NN) situatie betekenen.
2) De marktwerking zal noodzakelijkerwijs het tegenovergstelde van de regels zijn die van invloed zijn op de marktwerking. Dit omdat er anders geen regels gemaakt hoefden te worden.
3) De regels zullen dus per defenitie het tegenovergestelde effect hebben van wat een N marktwerking zou hebben.
4) Hierdoor is het mogelijk dat er armoede en rijkdom bestaat. In een N marktwerking kan geen van beide bestaan.
5) Dit maakt de reden voor het scheppen van die regels duidelijk: De angst om tekort te komen (waaruit de behoefte aan bezit e slaven om je werk te doen voortkomt).
6) Omdat de marktwerking per defenitie het tegenovergestelde effect van de regels heeft is het onmogelijk om de regels (die te maken hebben met de marktwerking) te handhaven. De marktwerking zal ze uiteindelijk omver werpen.
7) Gezien de marktwerking de afspraken aangaande de manier van het van handen wisselen van goederen weerlegt moeten we onszelf afvragen of dit überhaupt wel kan bestaan.
8) Omdat de marktwerking noodzakelijkerwijs bestaat bij de gratie van de afspraken aangaande bezit moeten we deze afspraken herevalueren.
9) Zonder bezit geen marktwerking, met marktwerking geen bezit. Klaarblijkelijk kan bezit niet op deze wijze bestaan.
10) Bezit verwerpt zichzelf.
p.s. Ik wil gezegd hebben dat ik misschien wel tegen het nu geldende systeem ben en ook inzie waar de hiaten bestaan ik niemand iets kwalijk neem (zelfs de slavenhandelaren uit het verleden niet), maar dat ik van mening ben dat we moeten veranderen en dat dingen op een nettere manier gedaan moeten worden. Ik heb een aantal van die ideeën, maar ik ben bang dat we nu al erg offtopic gegaan zijn. Voorts wilde ik gezegd hebben dat ik hier (nog steeds vrij beknopt) uitwerk hoe de marktwerking zichzelf verwerpt. Ik zou het overigens leuk vinden om in een ander topic eens echt te bespreken hoe ons systeem nu eigenlijk werkt. Dit omdat we in allerlei topics woorden wisselen hierover maar niet tot op het bot (kunnen?) gaan omdat dat in het topic niet gewenst is.
Ik heb eventjes de tijd genomen voor dit antwoord, vooral omdat ik wat puntjes op de i gezet wilde hebben. In mijn mening is het namelijk zo dat we het op zich wel met elkaar eens zijn, maar dat je het punt waar jij het over hebt op dezelfde plaats plaatst als waar ik het plaats. Dit terwijl er volgens mij een bepaalde structuur bestaat waarbinnen jouw gedachten spelen. De dingen waar ik het over heb spelen nog daarvoor. Dus terwijl jouw gedachten geldig zijn binnen het systeem waarin jij denkt hebben mijn gedahten betrekking op de redenen voor het bestaan van die structuur en mijn afkeuring ervan. Ik bedoel dus een bepaalde ontologie in deze.
In mijn ogen is het zo dat er materie bestaat. Onderdeel van die materie zijn wij op onze planeet. Omdat er materie bestaat bestaat er de noodzaak om een manier te vinden hiermee om te gaan. De manier die de mens heeft gekozen noemt men bezit waaruit noodzakelijkerwijs een bepaalde manier van overgaan van dit bezit in andere handen voort moet vloeien. Hier zijn meerdere manieren voor verzoonnen. In de westerse wereld kiest men voor de kapitalistische. Wat al die systemen gemeen hebben is het ruilen van producten waaruit datgene voortvloeit wat men de wet van vraag en aanbod noemt.
Jij stelt dat je het volledig eens bent met de wet van vraag en aanbod en nog meer van zulke woordenmet betrekking tot nivellering. Binnen het nu geldende systeem kloppen je denkwijzen. Als we echter gaan kijken naar de voorwaarde voor het bestaan van dit systeem blijkt echter heel erg vlug dat er heel andere dingen spelen dan die binnen dit systeem van belang zijn.
1) Bij een volledig natuurlijke (N) marktwerking kan het niet zo zijn dat er sprake is van regels die invloed hebebn op de marktwerking. Dat zou namelijk een niet natuurlijke (NN) situatie betekenen.
2) De marktwerking zal noodzakelijkerwijs het tegenovergstelde van de regels zijn die van invloed zijn op de marktwerking. Dit omdat er anders geen regels gemaakt hoefden te worden.
3) De regels zullen dus per defenitie het tegenovergestelde effect hebben van wat een N marktwerking zou hebben.
4) Hierdoor is het mogelijk dat er armoede en rijkdom bestaat. In een N marktwerking kan geen van beide bestaan.
5) Dit maakt de reden voor het scheppen van die regels duidelijk: De angst om tekort te komen (waaruit de behoefte aan bezit e slaven om je werk te doen voortkomt).
6) Omdat de marktwerking per defenitie het tegenovergestelde effect van de regels heeft is het onmogelijk om de regels (die te maken hebben met de marktwerking) te handhaven. De marktwerking zal ze uiteindelijk omver werpen.
7) Gezien de marktwerking de afspraken aangaande de manier van het van handen wisselen van goederen weerlegt moeten we onszelf afvragen of dit überhaupt wel kan bestaan.
8) Omdat de marktwerking noodzakelijkerwijs bestaat bij de gratie van de afspraken aangaande bezit moeten we deze afspraken herevalueren.
9) Zonder bezit geen marktwerking, met marktwerking geen bezit. Klaarblijkelijk kan bezit niet op deze wijze bestaan.
10) Bezit verwerpt zichzelf.
p.s. Ik wil gezegd hebben dat ik misschien wel tegen het nu geldende systeem ben en ook inzie waar de hiaten bestaan ik niemand iets kwalijk neem (zelfs de slavenhandelaren uit het verleden niet), maar dat ik van mening ben dat we moeten veranderen en dat dingen op een nettere manier gedaan moeten worden. Ik heb een aantal van die ideeën, maar ik ben bang dat we nu al erg offtopic gegaan zijn. Voorts wilde ik gezegd hebben dat ik hier (nog steeds vrij beknopt) uitwerk hoe de marktwerking zichzelf verwerpt. Ik zou het overigens leuk vinden om in een ander topic eens echt te bespreken hoe ons systeem nu eigenlijk werkt. Dit omdat we in allerlei topics woorden wisselen hierover maar niet tot op het bot (kunnen?) gaan omdat dat in het topic niet gewenst is.