Puzzel Puzzels
R_Bena
Beheer
Artikelen: 0

Re: Links- of rechtshandig

Gast schreef: wo 16 apr 2025, 13:31
R_Bena schreef: wo 16 apr 2025, 13:06 Je hebt gisteren een blessure opgelopen en schrijft sinds een dag links? Eerder stond namelijk 'ooit heb ik een blessure opgelopen'? Of misschien dateert deze tekst van een tijd terug?

Ik begrijp eerlijk gezegd de context niet zo goed. Is het een tijdelijke blessure waardoor je tijdelijk met links moet schrijven of moet je noodgedwongen de rest van je leven met links schrijven.
Sorry ik had het idd verkeerd vermeld dat was een jaar geleden. Mijn rechterhand was ik afgelopen weekend op gevallen vingers verstuikt
Ah oké, dat maakt het allemaal wat duidelijker. Ik vind dat je handschrift er behoorlijk goed uitziet voor iemand die blijkbaar eerst rechtshandig was. De meeste mensen kunnen zich niet goed voorstellen hoe het is om een specifieke beperking te hebben, omdat ze daar niet mee te maken hebben. Niet met je goede hand kunnen schrijven is een handicap. Maar je ziet er het positieve van in en blijkbaar is je handschrift juist beter geworden.

ads

Steun Sciencetalk SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Tomodachi Life - Nintendo Switch

Tomodachi Life - Nintendo Switch

Bekijk product

HansH

R_Bena schreef: wo 16 apr 2025, 12:04
Wat vind je dan van kunst (of wat als kunst wordt aangemerkt - het is ook maar een bepaalde groep die bepaalt wat kunst is blijkbaar), waarbij zaken worden vertoond die geen praktisch nut hebben? Met bijvoorbeeld het dadaïsme als extreme vorm. Of Panamarenko die objecten maakt die in de fantasie kunnen vliegen maar niet werkelijk kunnen vliegen?

kunst is denk ik pas kunst als het iets laat zien wat niet voor de hand ligt, bv een diepere betekenis heeft. maar dat is niet zo in een definitie te vangen. qua linkshandigheid is het idee dat (van nature) linkshandigen een andere organisatie in hun hersenen hebben dan 'normale rechtshandige mensen' wat leidt tot unieke eigenschappen. je ozu eigenlijk moeten kijken of er data is mbt dit soort unieke eigernschappen gecorreleerd met linkshandigheid. hoeveel % van de schilders zijn linkshandig. hoeveel beroemde schrijvers zijn linkshandig en hoeveel uitvinders zijn linkshandig en is dat significant hoger percentage dan het gemiddelde.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

HansH

In addition to the Curie clan, Einstein, Newton and Alan Turing — founder of modern computer science — all were left-handed as well
las ik net op internet, maar kon geen bron vinden.
Gast

R_Bena schreef: wo 16 apr 2025, 13:49
Gast schreef: wo 16 apr 2025, 13:31
R_Bena schreef: wo 16 apr 2025, 13:06 Je hebt gisteren een blessure opgelopen en schrijft sinds een dag links? Eerder stond namelijk 'ooit heb ik een blessure opgelopen'? Of misschien dateert deze tekst van een tijd terug?

Ik begrijp eerlijk gezegd de context niet zo goed. Is het een tijdelijke blessure waardoor je tijdelijk met links moet schrijven of moet je noodgedwongen de rest van je leven met links schrijven.
Sorry ik had het idd verkeerd vermeld dat was een jaar geleden. Mijn rechterhand was ik afgelopen weekend op gevallen vingers verstuikt
Ah oké, dat maakt het allemaal wat duidelijker. Ik vind dat je handschrift er behoorlijk goed uitziet voor iemand die blijkbaar eerst rechtshandig was. De meeste mensen kunnen zich niet goed voorstellen hoe het is om een specifieke beperking te hebben, omdat ze daar niet mee te maken hebben. Niet met je goede hand kunnen schrijven is een handicap. Maar je ziet er het positieve van in en blijkbaar is je handschrift juist beter geworden.
Bedankt voor je reactie het schrijven gaat idd steeds beter ook eet ik links en ook snijden van groente en vlees. Ik ben daar trots op.
Ik zie het positief in dat ik alles met links doe. 🌷
Gast

ZVOO schreef: do 22 sep 2005, 18:03 Ik ben linkshandig :wink:
Ik ook sinds een half jaar
R_Bena
Beheer

kunst is denk ik pas kunst als het iets laat zien wat niet voor de hand ligt, bv een diepere betekenis heeft.
'Kunst' heeft op zichzelf eigenlijk geen intrinsieke betekenis, buiten de basale zaken als dat bijvoorbeeld een schilderij van een zonnebloem een schilderij van een zonnebloem is. De 'kunstzinnige' betekenis wordt door de mensen zelf gegeven, en vaak door een beperkte en gesloten groep zogenaamde kunstkenners, die soms zo ver doordrijven in het betekenis geven aan objecten dat het louter nog gaat om het betekenis geven om het betekenis geven.

Kirac - zelf ook een soort kunstgroep, of wellicht kun je ze beter kunstcritici noemen - legt dat mooi bloot in hun filmpjes:

https://www.keepingitrealartcritics.com/wordpress/
Xilvo

Gast schreef: wo 16 apr 2025, 13:31 Ik zal beter op letten excuus Xilvo
Mooi. Maar excuus voor wat? ;)
Gast

Xilvo schreef: wo 16 apr 2025, 21:39
Gast schreef: wo 16 apr 2025, 13:31 Ik zal beter op letten excuus Xilvo
Mooi. Maar excuus voor wat? ;)
Voor de onduidelijkheid in mijn tekst
Maar goed ik ben gelukkig met me zelf dat ik
Links ben geworden. Gr. Leo.
HansH

R_Bena schreef: wo 16 apr 2025, 20:53
kunst is denk ik pas kunst als het iets laat zien wat niet voor de hand ligt, bv een diepere betekenis heeft.
'Kunst' heeft op zichzelf eigenlijk geen intrinsieke betekenis, buiten de basale zaken als dat bijvoorbeeld een schilderij van een zonnebloem een schilderij van een zonnebloem is. De 'kunstzinnige' betekenis wordt door de mensen zelf gegeven, en vaak door een beperkte en gesloten groep zogenaamde kunstkenners, die soms zo ver doordrijven in het betekenis geven aan objecten dat het louter nog gaat om het betekenis geven om het betekenis geven.
In dat geval zie ik niet dat je met linkshandigheid een gave hebt om daar iets aan toe te kunnen voegen. wel grappig om te vertellen dat mijn vader kunstschilder was en ooit zelfs een tentoonstelling had met zijn werken. Voor de grap heeft hij toen zijn paletmes op het palet geplakt met wat verf uit tubes in wat leuke vormen op het palet gestreken zoals je dat normaal doet om kleuren te mengen en dat aan de muur ertussen gehangen. Het doel daarvan was om te luisteren wat mensen daarvan vonden en of ze het als kustzinnig bestempelden. Er waren inderdaad groepjes mensen die dachten te begrijpen wat de kunstenaar daarmee bedoelde. Dat bleek veel meer te zijn dan de kunstenaar zelf voor mogelijk hield. De kunstenaar stond er natuurlijk ergens tussen om stiekem te luisteren wat er allemaal voor kunstzinnigs aan dat palet kunstwerk te zien en op te merken was. Dat geheel vond ik wel weer out of the box en inventief gevonden.
Gast

Weer een stukje geschreven
Gaat best goed
Bijlagen
image
R_Bena
Beheer

In dat geval zie ik niet dat je met linkshandigheid een gave hebt om daar iets aan toe te kunnen voegen.
Ik hoor dit al een jaar of 20, over die linkshandigheid en creativiteit. Maar ik heb de studie daarvan nooit gezien, en als die er zijn, andere studies ter replicatie ervan. Het zal vast waar zijn blijkbaar maar het voelt erg pseudo/handlezen aan.

De rest van het verhaal is wel grappig en duidt het probleem met die hele kunstscene en zogenaamde kunst. De betekenis die mensen aan zaken geven vind ik zo ver af staan van de werkelijkheid dat het gewoon als onzin bestempeld kan worden in de meeste gevallen.
HansH

R_Bena schreef: do 17 apr 2025, 01:09
In dat geval zie ik niet dat je met linkshandigheid een gave hebt om daar iets aan toe te kunnen voegen.
Ik hoor dit al een jaar of 20, over die linkshandigheid en creativiteit. Maar ik heb de studie daarvan nooit gezien.
Op basis van studies die niet zijn gedaan kun je niets concluderen en zeker dat ontbreken ervan gebruiken om het in twijfel te trekken.
Gast

Kan kloppen ze zeggen die mensen zijn creatief, ik ben wel handig maar niet creatief 🌷
HansH

Gast schreef: do 17 apr 2025, 08:58 Kan kloppen ze zeggen die mensen zijn creatief, ik ben wel handig maar niet creatief 🌷
maar jij was van nature niet linkshandig toch? je moet linkshandig schrijven aanleren vanuit eerst rechtshandig zijn denk ik niet zien al een middel om slimmer of creatiever te worden. Hoewel de gedachte op zich wel weer creatief is :D

ads

Steun Sciencetalk Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Bekijk product

R_Bena
Beheer

HansH schreef: do 17 apr 2025, 08:55
R_Bena schreef: do 17 apr 2025, 01:09
Ik hoor dit al een jaar of 20, over die linkshandigheid en creativiteit. Maar ik heb de studie daarvan nooit gezien.
Op basis van studies die niet zijn gedaan kun je niets concluderen en zeker dat ontbreken ervan gebruiken om het in twijfel te trekken.
De studie was wel gedaan (maar niet gerepliceerd geloof ik):

https://www.quest.nl/mens/psychologie/a ... reatiever/
De studie leverde een interessante conclusie op: linkshandigen denken gemiddeld creatiever dan rechtshandigen. Ze kunnen bijvoorbeeld makkelijker een schoen zien als muggenmepper, sokkenhouder, bloempot, vogelhuisje, kastdecoratie of drinkbeker.

Deze bevinding sloot naadloos aan bij een eveneens in de jaren 70 gepubliceerde statistiek: creatieve en artistieke studierichtingen herbergen, althans in de VS, meer linkshandige studenten dan ‘harde’ studies zoals natuurkunde.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🌎 Psychologie en Sociologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!