Even terug naar #8 waar Michel het volgende schrijft:
"Stel dat een ruimtereiziger voor vertrek van de Aarde de leeftijd van het heelal aan de hand van de CBR op het jaar nauwkeurig heeft bepaald, een klok meeneemt en 12,5 jaar met 10 m/s versnelt in zijn raket totdat hij 0.999999999998 van de lichtsnelheid haalt. Vervolgens remt hij weer 12,5 jaar af, keert om, versnelt en vertraagt weer en komt zo op de Aarde terug. Hij is volgens zijn klok 50 jaar ouder geworden. Maar de klok op Aarde wijst ruwweg 2 miljoen jaar later aan."
Ik dacht het even te begrijpen, maar waar het tijdsverschil nu door komt weet ik niet. Stel die ruimtereiziger neemt een Lorentzklok mee die elke seconde een lichtstraal op en neer laat gaan. Als de ruimtereiziger dan naar zijn klokje kijkt gaat die lichtstraal elke seconde over en weer. Ik begrijp dat als hij naar het aardse klokje kijkt vanaf zijn ruimtestation dat die dan wel veel trager loopt. Maar stel hij kijkt pas bij terugkomst op die aardse klok, dan kan die klok toch niet langzamer gelopen hebben als zijn eigen klok? Als je heel snel gaat 0.99c dan gaat de op en neergaande lichtstraal toch even snel als je daar vlak bij zit? Toch even snel als je dicht bij zo'n klok zit op aarde, want in beide gevallen gaat die lichtstraal toch met een gemeten lichtsnelheid?!