raf schreef:Wij hadden ieder week 5 en een halve dag school,nu hebben ze 4 en een halve dag school.
In november hadden we geen hele week vacantie,maar 2 a 3 dagen.Crocusverlof bestond niet.Iedere dag gingen we naar huis met een massa huiswerk.Vroeger waren er veel meer dagen in een schooljaar.Ellenlange berekeningen werden uitgevoerd met potlood op papier.Door de rekenmachine kunnen velen niet meer rekenen.Aan het aanleren van de computer moesten we geen tijd besteden.Die bestond niet.Talen waren belangrijke vakken.Niet te verwonderen dat een groot verschil in onderwijs zijn sporen nalaat.
Ik begrijp maar steeds niet waarom we niet gewoon teruggaan naar het oude systeem Zelf heb ik HBS-A met wiskunde gedaan en daarna kon ik alle kanten op, alles aanpakken wat ik nader wilde bestuderen. Toen ik in 1965 begon te programmeren kon je dat nergens leren, dus dat moest je zelf uitzoeken maar de basiskennis beloaanse logica en binair rekenen had je wel gehad en met een cursus van 6 weken in Canada kwam je al op gang. Met zo'n basispakket aan kennis kom je dichte deuren tegen, maar je weet alvast hoe je die open moet krijgen om verder te komen. Dus van wat er gezegd wordt over specialisatie, zeg ik: dat komt later wel. Ik denk dat werkgevers ook het meeste hebben aan jongelui die nog alle kanten opkunnen, zonder dat je ze eerst nog moet bijspijkeren.
Ik keek bijvoorbeeld even naar die term MANOVA in de posting van Ypsilon en dit vond ik:
link naar MANOVA
Nooit van gehoord, nooit nodig gehad, maar als het te pas komt, kan ik er wel eens voor gaan zitten en het me eigen maken, nog steeds door die oude HBS uit de jaren '50. Het is een weelde.