Pas in 1973 is de genocide op de Armeniers door een subcomite van de UN erkend, er werd vastgelegd dat het de eerste genocide in de 20ste eeuw betrof.
In 1974 werd de aan deze genocide gewijde paragraaf onder grote druk van Turkije alweer voorlopig verwijderd, meen ik en in 1978 definitief.
Zo definitief was het niet want in 1979 werd ze weer toegevoegd. (ik dacht aanvankelijk dat er een langere periode tussen zat).
Verschillende Amerikaanse presidenten hebben het woord genocide in de mond genomen mbt de volkerenmoord op de Armeniers.
In Nederland waren er grote problemen toen de Armeniers een hoekje vrij wilden maken voor een monument. De Turkse gemeenschap reageerde zo heftig daarop dat er uiteindelijk geen toestemming werd gegeven het woord genocide op de steen te beitelen, maar ik kan mij vergissen. Niet erg moedig van de Nederlandse regering, in veel Europese landen speelden zich soortgelijke taferelen af, maar nogmaals gaarne correctie als ik het mis heb.
Bush, itt een aantal van zijn voorgangers, weigerde het woord genocide uit te spreken toen de volkerenmoord op de Armeniers ter sprake kwam en nu is de zaak daar weer zeer actueel, omdat amerikaanse groeperingen druk uitoefenen de zaak niet in het Congres te brengen. Waarom het juist nu in het Congres ter sprake zou komen weet ik niet.