@HansH,
Succes met je project. Als eerste in dit topic ben ik met berekeningen gekomen. Ook ben ik met velen voorbeelden gekomen met als doel intuïtie te creëren. Cijfers en feiten boven woorden. Jij gebruikte bij je eerste posts alleen maar woorden.
------------------------------
Ik begin maar met nog een rekenvoorbeeld. Voorbeeld van jouw flitser (stel deze is continue aan!).
P=2500W
F=8.33E-6 N
A=2*3 cm=0.0006 m2
Stralingsdruk:
If=0.014 N/m2
Stel voor een kracht van 10 N (1 kg). Omdezelfde druk te krijgen heb je een oppervlakte van 720 m2 nodig (ca. 27x27 meter). Dus de massa wat je erop legt is slechts 1 kg.
Stel je sheet materiaal is van ijzer (7850 kg/m3) 1 mm dik 720 m2 is 5652 kg. Nu wil men de deflectie meten van het ijzersheet met 1 kg erop. Dit komt overeen met een laagje water van: 1.4 μm dik over het hele oppervlakte (op 1mm sheetstaal).
Wat doet dit ijzer in: wind, trillingen (door vrachtwagen), temperatuur, zwaartekracht, verdampen monolaagje water etc. etc.
Over de praktische uitvoerbaarheid gezwegen.
Heb je wel eens met bladgoud gewerkt? Tot diktes van van zelfst 0,0001 mm. Dat geeft je een gevoel hoe dun de folie moet zijn en hoe makkelijk deze scheuren. Maar kan krijg je ook problemen dat de folie zich elektrostatisch oplaadt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bladgoud
Zelf ben ik niet vies buiten de box te denken. Ik heb jouw hele scala’s aan methoden gegevens hoe men in de praktijk met stralingsdruk omgaat. Dat is ook een manier out the box te denken.
Je standvastigheid is een plus maar ook negatief punt. Als je gefocusseerd blijft op een enkele denkwijze methode kom je ook niet verder. Dan kan je in de valkuil komen de wereld is tegen mij. En denkt men eigenlijk niet out the box.
Vroeger op mijn werk ben ik geregeld wast gelopen omdat ik dacht buiten de box te denken net zoals jij. Waar ik feitelijk niet genoeg kennis had bleef ik met de voeten stampen op de vloer dat mijn methode uitgewerkt diende te worden. Mijn gedrag toen was vergelijkbaar aan iemand die zegt dat de algemene relativiteit theorie niet klopt. Waar het eigenlijke feit was dat ik die helemaal niet snap (voorbeeld).
Soms als ik creatief out the box bezig ben met wiskunde bijvoorbeeld heb ik helemaal geen doel. Ik laat de feiten spreken en trek uiteindelijk een conclusie. Zo zie ik jouw exercitie. Dat betekent niet dat ik altijd deze werkwijze hanteer ik kan ook doelgericht werken!
Xilvo schreef: ↑vr 23 okt 2020, 10:37
Ben je trouwens van plan zelf te gaan bouwen als je denkt dat het haalbaar is?
Daar ben ik ook benieuwd naar, hoeveel ervaring heb je met het testen en bouwen van fysische opstellingen? Als je een lab hebt. Gewoon doen en proberen daar leer je veel van.