Assassinator
Artikelen: 0

Re: [Ethiek] Abortus om een hazenlip....

Dat is het wel, gelukkig
hoezo gelukkig? iemand heeft de vrijheid om over zijn eigen lichaam te beschikken (en niet over andere lichamen) en er is niets goeds aan om dat voor iemand te bepalen. je mag gerust zelfmoord plegen, wat wil je doen? celstraf voor het lijk??
Dat onze cultuur in crisis is, en dat dit grotendeels het gevolg is van het verdwijnen van het christendom als cultuurreligie is een algemeen aanvaarde stelling. Hiermee zijn de fundamentele ethische principes verdwenen die ooit zo vanzelfsprekend waren, maar nu ter discussie worden gebracht.
een gedurfde stelling, geef eens onderbouwing aub. het is trouwens goed dat iets ter discussie wordt gesteld, je mag op alles kritiek leveren zolang het maar goed gegrond is. dat zorgt voor vooruitgang.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
qrnlk
Lorentziaan

Ik persoonlijk neem aan dat iemand die zelfmoord wil plegen op dat moment zeer van streek is en niet meer rationeel kan nadenken: Zo iemand is daardoor dan ook niet langer bekwaam om beslissingen te nemen. In dat geval valt traditioneel de beslissingsbevoegdheid aan de naaste familielid, waarvan dan wordt verwacht dat deze alles zal doen wat in hun vermogen ligt om zelfdoding te voorkomen.

Zo-wie-zo mag verwacht worden dat zodra iemand de verantwoordelijkheid heeft om voor anderen te zorgen men dit naar eer en geweten zal uitvoeren: Waarbij we dan liever ons zelf te kort doet dan de mensen die aan onze zorg zijn toevertrouwd.

Natuurlijk heb je dan het probleem dat de meesten mensen nooit geleerd hebben dat autoriteit meer te maken heeft met verantwoordelijkheid en zelfopoffering dan met macht, leiderschap, of baas spelen. Net als dat men ook vaak het verschil tussen angst/haat en respect niet herkent.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
Troy

Troy, wat het valse dilemma betreft. Ik snap je punt niet. Dat volgens jou de zaak in werkelijkheid niet zo zwart-wit is toont aan dat je een belangrijk verschil ziet in het aborteren van een kind met een hazenlip en een kind omdat het een meisje is. Waarom?
Als je dat werkelijk bedoelde (en dat moet ik aannemen op grond van het hermeneutisch grondrecht) is het inderdaad wat anders. Maar uit jouw post was op te maken dat je ons voor de keuze liet:

- óf je staat het toe dat mensen aborteren vanwege geslacht

- óf je schaft keuzevrijheid in zijn geheel af ("Hoe sta je dan tegenover keuzevrijheid?")

En dát is welzeker een vals dilemma.
EelcoStorm schreef:Zelfmoord is niet tegen de wet. Gelukkig.
Dat is het wel, gelukkig :wink:
Ik ben benieuwd welke wet jij in gedachten had die zelfmoord zou verbieden. De enige mensen waarbij daadwerkelijk op grond van de wet voorkomen kan worden dat zelfmoord wordt gepleegd, zijn mensen met een ernstige psychische stoornis. En zelfs dan is de reden van voorkoming dat er grote kans is dat de persoon in kwestie eigenlijk niet dood wil (eenmaal genezen van zijn stoornis wil hij best weer leven), niet dat zelfmoord verboden is.
Veertje

Veertje schreef:Troy, wat het valse dilemma betreft. Ik snap je punt niet. Dat volgens jou de zaak in werkelijkheid niet zo zwart-wit is toont aan dat je een belangrijk verschil ziet in het aborteren van een kind met een hazenlip en een kind omdat het een meisje is. Waarom?
Als je dat werkelijk bedoelde (en dat moet ik aannemen op grond van het hermeneutisch grondrecht) is het inderdaad wat anders. Maar uit jouw post was op te maken dat je ons voor de keuze liet:

- óf je staat het toe dat mensen aborteren vanwege geslacht

- óf je schaft keuzevrijheid in zijn geheel af ("Hoe sta je dan tegenover keuzevrijheid?")

En dát is welzeker een vals dilemma.
Okee, dat is waar. Ik had moeten vragen, "hoe sta je dan tegenover volledige keuzevrijheid."
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde
Illillusion

...Ik heb onlangs m'n auto in het kanaal gedumpt, er zat een krasje op de bumper...
Assassinator

tsja, als je niet vanaf een grote hoogte valt zal het niet zo'n schade toebrengen. maar nu ff serieus: wat wil je daarmee zeggen?

- Robert Heinlein -
GJ_

...Ik heb onlangs m'n auto in het kanaal gedumpt, er zat een krasje op de bumper...
Groot gelijk.
Veertje

tsja, als je niet vanaf een grote hoogte valt zal het niet zo'n schade toebrengen. maar nu ff serieus: wat wil je daarmee zeggen?
Uhm, volgens mij bedoelde hij te zeggen: ik heb onlangs m'n auto in een kanaal gedumpt OMDAT er een krasje op de bumber zat, analoog aan..........
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde
Illillusion

Veertje heeft het begrepen...
Illillusion

Illillusion schreef:...Ik heb onlangs m'n auto in het kanaal gedumpt, er zat (namelijk) een krasje op de bumper...
Groot gelijk.
GJ, ik dierf het niet onmiddellijk te zeggen, maar het was eigenlijk jouw auto. :)
Assassinator

aaa, ik snapte hem al niet :) wel mooie vergelijking, gaat ook helemaal op.

- Robert Heinlein -
GJ_

GJ_ schreef:
Illillusion schreef:...Ik heb onlangs m'n auto in het kanaal gedumpt, er zat (namelijk) een krasje op de bumper...
Groot gelijk.
GJ, ik dierf het niet onmiddellijk te zeggen, maar het was eigenlijk jouw auto. :)
Onmogelijk. Als die een krasje had ging ie gelijk terug. (is nog geen maand oud) :)
Illillusion

Illillusion schreef: ik dierf het niet onmiddellijk te zeggen, maar het was eigenlijk jouw auto. :)
Onmogelijk. Als die een krasje had ging ie gelijk terug. (is nog geen maand oud) :)
Geen abortus dus...toch maar opereren?
Assassinator

en daar heb je helemaal gelijk in, het kan vrij makkelijk gefixt worden.

- Robert Heinlein -
Kromme Geit

en daar heb je helemaal gelijk in, het kan vrij makkelijk gefixt worden.

Ach in Afrika verhongeren we ook mensen die zelfs geen hazelip hebben!
<!--QuoteBegin-Tolstoj+-- <div class='quotetop' QUOTE(Tolstoj)</div <div class='quotemain' <!--QuoteEBegin-- Ik weet dat de meeste mensen, inclusief degenen die zich thuisvoelen bij de meest ingewikkelde vraagstukken, zelden ook maar de eenvoudigste en meest voor de hand liggende waarheid kunnen accepteren <!--QuoteEnd-- </div <!--QuoteEEnd--

Terug naar “Sociale en praktische filosofie, ethiek”