Het artikel van Nahed Selim,Gelovige weeskinderen/Tornen aan het goddelijk bevel, dat ik plaatste en naar verwees, is te vinden via
www.trouw.nl/deverdieping/letter-geest/
Zij stelt daarin dat de islam niet pluriform is zoals het christendom en jodendom, iets dat velen in het Westen wel denken.
Bij christendom en jodendom is ruimte om de teksten in de historische context te lezen en ze te relativeren.
Er bestaan liberale moslims, maar geen liberale islam.
De stromingen zoals de Soefi's en Alevieten zijn zeer marginaal, net als de Amadyya. Zij worden bovendien niet als moslim erkend.
Zij had nmm de Ibadieten kunnen vermelden, kleine restanten die nog te vinden zijn in Libie, Algerije en in Oman. In dat laatste land zou 75% van de bevolking ibadiet zijn. Volgens BUZA zijn het er nu 55%.
De Ibadieten geloven in een islam die meegroeit met de tijd en wijzen de martelpraktijken uit de sharia af.
Selim vraagt zich af of het gedrag van liberale moslims hun eigen verdienste is of die van de islam. Er is geen duidelijk erkende liberale stroming binnen de islam, aldus Selim, met eigen naam, eigen moskeeen en met een eigen theologie, die is vastgelegd en voor iedereen toegankelijk is. het is hun eigen verdienste.
De koran geldt als het letterlijke woord van god voor alle moslims voor alle tijden en daar valt niet aan te tornen.
Een moskee uit welke richting dan ook is per definitie orthodox en interpreteert de koran letterlijk, stelt deze moslima verdrietig vast.
Het bestaan van liberale moslims moet volgens haar geen excuus zijn om allerlei islamitische organisaties te financieren.
Hervormers binnen de islam worden bedreigd en verketterd. Onderzoek naar de bronnen van de koran wordt niet toegestaan, aldus Selim.
Ik heb elders op een subforum gesteld dat verbieden van een boek in een democratie te gek voor woorden is, hoewel ik nauwelijks moeite heb met het verboden zijn van Mein Kampf. Zolang er mensen zijn die flashbacks beleven en s'nachts schreeuwend wakker worden om de verschrikkingen hen aangedaan vanwege de ideeen van dat boek en hun kinderen, die na de oorlog geboren zijn, maar ernstig hebben geleden onder het trauma van hun ouders, vind ik het eigenlijk wel best zo. (Dat is dubbel, dat weet ik)
Als mensen troost en schoonheid vinden in het Reciet, zoals de Alevieten zonder de afschuwelijke soera Al Anfal en minder fraaie verzen is dat mooi, maar de Alevieten worden niet als moslim erkend door de mainstream en hebben het vaak zwaar in Turkije.
In andere "heilige"boeken staan verschrikkelijke verhalen uit langvervlogen tijden, die men letterlijk kan geloven of ze als een mythe, die ze zijn, kan zien.
De koran, het letterlijke woord van Allah volgens de Al Azhar en de Ayatolla's roept op tot geweld in het heden, dat is zo verdomd gevaarlijk.
De verandering moet vanuit het moslimintellect in het Westen komen, de andere elders komen in het gevang, worden uit een raam gesmeten(zoals bij een hoogleraar in Syrie gebeurde of ze kunnen tijdig vluchten en worden bv in Nederland hoogleraar.
"Zonder een intellectuele revolutie binnen de islam hebben democratie in het M.O. en de integratie van moslims in het Westen geen enkele kans", aldus dr k. Abou el Fadl.