Re: [Mechanica] Vliegtuig op loopband
Geplaatst: ma 06 mar 2006, 17:43
Het verhaal dat ik geef, laat zien waardoor het vliegtuig zou kunnen opstijgen. De conclusie daarvan is dat het vliegtuig zich t.o.v. de omringende lucht zal moeten voorbewegen, om lift mogelijk te maken.Het gaat er hier om dat het vliegtuig wel gewoon vooruit komt, maar dat dat in eerste instantie niet zo lijkt. Het vliegtuig komt wel vooruit, want die wordt gewoon tov de lucht afgezet door de straalmotoren.
Nu hebben we een situatie waarbij het vliegtuig met een snelheid + v [m/s] voortbeweegt, de rolband beweegt op elke moment met dezelfde snelheid - v [m/s]. Deze snelheden gelden tov een vast punt of de omringende lucht van het vliegtuig, als het windstil is.
De snelheid van het vliegtuig tov de omringende lucht = + v [m/s]
De snelheid van de rolband tov de omringende lucht = - v [m/s]
De snelheid van het vliegtuig tov de rolband is +v - [-v] = + 2v [m/s]
Het vliegtuig blijft tov de vaste grond of de omringende lucht niet stilstaan, het vliegtuig beweegt zich naar voren.
Het vliegtuig zou in principe kunnen opstijgen vanaf de rolband.
Maak onderscheid tussen:
1. het vliegtuig beweegt met een snelheid + v tov de vaste grond en omringende lucht. Als de rolband stilstaat, is de snelheid tov de rolband ook + v [m/s]
2. het vliegtuig staat stil op de rolband, de rolband beweegt met een snelheid - v tov de vaste grond en omringende lucht. De rolband beweegt met dus naar achteren, maar neemt NIET het vliegtuig mee terug naar achteren. Het vliegtuig blijft staan.
3. het vliegtuig beweegt met een snelheid + v tov de vaste grond en omringende lucht, de rolband beweegt met een snelheid - v tov de vaste grond en de omringende lucht. De snelheid van het vliegtuig tov de vaste grond en omringende lucht is + v [m/sec], die van de rolband - v [m/s]. Het snelheidsverschil tussen het vliegtuig en de rolband bedraagt + v - (-v) = +2v [m/s].
Conclusie: de rolband compenseert de voorwaartse beweging van het vliegtuig niet, maw het vliegtuig beweegt tov de vaste grond en de omringende lucht met een snelheid + v [m/s]. Als er een "take-off" snelheid tov de omringende lucht bereikt kan worden, zal het vliegtuig dus "airborn" worden, maw het stijgt op van de rolband.