Determination
Artikelen: 0

Re: Einde olietijdperk, begin van de ellende?

Anonymous]Toch kies ik ervoor om regeringen en grote internationale bedrijven te geloven in plaats van een paar doemdenkers op internet. Als die peak oil echt zo eminent is schreef:
Internationale oliemaatschappijen gaan nie tzeggen dat hun industrie doodloopt (wat hetzelfde is als zeggen dat de olieproductie piekt)

wat ze wel zeggen is dat we tussen nu en 2030, 90 miljoen vaten per dag aan productie online moeten brengen om aan de afname in huidige velden en aan de vraag te voldoen. Dit is MEER dan de huidige productie terwijl er steeds MINDER ontdekt is in nieuwe velden (we consumeren nu 4x zoveel dan dat we ontdekken in nieuwe velden).

Daarnaast gaan de EIA en de IEA en USGS uit van kloppende reserve's in het Midden-Oosten dit betekent dat als ze in Saudi Arabie zeggen:

Onze reserves kloppen want wij zeggen het en jullie moeten ons vertrouwen

Daar zijn die mooie gegevens op gebaseerd.... Amme---ho4la

Overigens werd de Amerikaanse piek in 1970 pas rond 1973 bekend....... Niemand zag het aankomen (behalve M.K. Hubbert die hem precies voorspelde en niemand die hem geloofde)..

Dus vertrouw wie je wil vertrouwen, Ex geologen van Shell,Exxonmobil,TOtal,Fina en andere heavy industry weights of oliebedrijven die het niet KUNNEn verkondigen en politiek geengageerde maatschappijen zoals het IEA, EIA en USGS die willen laten lijken alsof Business as usual voort blijft duren tot in 2035
kakkerlak2009 schreef:
De geschiedenis heeft laten zien dat je goud niet kan eten en ook niet kan verstoken. In een crisissituatie is goud net zo waardeloos (voor normale burgers) als papier. Verder kan je beter in zilver investeren dan in goud.
Klopt zilver is veel beter, maarre je kan beter iets van waarde hebben (nog beter is een schuur vol met eten uiteraard) dan papier wat waardeloos wordt in het geval van hyperinflatie of een crash van je totale systeem
kakkerlak2009

Wat ze wel zeggen is dat we tussen nu en 2030, 90 miljoen vaten per dag aan productie online moeten brengen om aan de afname in huidige velden en aan de vraag te voldoen. Dit is MEER dan de huidige productie terwijl er steeds MINDER ontdekt is in nieuwe velden (we consumeren nu 4x zoveel dan dat we ontdekken in nieuwe velden).
Er worden tegenwoordig bijna helemaal geen velden meer gevonden. En vergeet niet dat zodra je de helft van de olie uit een bron hebt gepomt deze bron vanaf dat moment steeds minder olie zal opleveren terwijl je steeds meer energie moet toevoegen om het proces draaiende te houden.

De meeste bronnen zijn al gepiekt en er zijn momenteel grote twijfels over de velden in Saoedi Arabie (momenteel de grootste olie exporteur).

Het is nu al aan de gang, je kan het zien aan de luchtvaart maatschappijen, de scheepsvaart, toerisme, auto industrie en alle geascocieerde industrieen.
Anonymous

Anonymous schreef:Toch kies ik ervoor om regeringen en grote internationale bedrijven te geloven in plaats van een paar doemdenkers op internet. Als die peak oil echt zo eminent is, dan zouden grote oliebedrijven dat graag bekend maken omdat dat de olieprijs flink omhoog zou stuwen lijkt me.
Dit doen ze ook, ze stuwen ook de prijs omhoog, waar ben jij wezen pompen de laatste jaren? Gelukkig voorzien de regeringen deze omdraaipunt ook, maar je moet weten dat hun agenda maar 4 jaar rijkt, want dan zijn er nieuwe verkiezingen. Niemand wil de brenger van slecht nieuws zijn.

Waarom denk je dat de regering zoveel investeerd in groene energie?
Partijen als Groenlinks zouden dit wel willen vertellen hoor...

Ik las trouwens gisteren dat in Nederland 6% van de energie van duurzame energiebronnen komt. Das meer dan ik had verwacht eigenlijk.
Mechanieker

Nee hoor, want 'dit vertellen' betekent in alle eerlijkheid dat men aangeeft uiterst pessimistisch te zijn over de toekomst. Anders is men slechts politiek-correct de waarheid aan't verdraaien en helpt men het gevaar in feite niet verminderen, omdat de gevaarlijke schijnzekerheid waaraan we ten onder dreigen te gaan blijft bestaan.

'Dit' *echt* 'vertellen' betekent namelijk strict het pleiten voor een geregiseerde *afname* van economische activiteit, koopkracht en groei over de komende jaren. Anders is het niet meer dan het zoveelste staaltje struisvogelgedrag! Wat is daar nu zo moeilijk aan te begrijpen?
Ik las trouwens gisteren dat in Nederland 6% van de energie van duurzame energiebronnen komt. Das meer dan ik had verwacht eigenlijk.
... maar in feite zijn we nog *nergens*.
kakkerlak2009

Als ze de echte gehele waarheid zouden vertellen dan zou toch de meerderheid het niet geloven of willen horen. Mensen houden nu eenmaal niet van slecht nieuws.

Verder is het goed als overheden de prijzen kunstmatig hoog houden, want als de brandstof erg goedkoop zou zijn dan zou iedereen in grote en vervuilende auto's rijden i.p.v. in een zuinig toyotaatje.
6% is bijna niks, en de meeste duurzame energie wordt door de overheid gesubsidieerd. Echt rendabel is het niet.
DePurpereWolf

Gisteren hier op C-span (politieke staats zender van de VS)

Een voorstel van nota bene de republiekeinen over wat te doen met Hubertspeak. Het gaat dan over minder energie gebruiken maar niet de kwaliteit van leven achteruit laten gaan. Een mooie grafiek liet zien dat Californie 60% van de Amerikaanse energie verbruik voor zijn rekening neemt. Ik geloof dat het 1/12 van de Amerikaanse bevolking is.

De voorspellingen van deze Republiekein waren natuurlijk zonder jaartallen, en ik heb het gevoel dat de republiekeinen er alleen maar in geinteresseert zijn omdat zij in nieuwe technologie willen investeren, en investeren is goed voor de economie en goed voor zaken mensen.

Ook USA is er mee bezig dus.
Anonymous

Misschien moet je deze site eens bekijken, staat een hoop info op: http://members.home.nl/johnmeilink/
Determination

kakkerlak2009 schreef:Er worden tegenwoordig bijna helemaal geen velden meer gevonden. En vergeet niet dat zodra je de helft van de olie uit een bron hebt gepomt deze bron vanaf dat moment steeds minder olie zal opleveren terwijl je steeds meer energie moet toevoegen om het proces draaiende te houden.

De meeste bronnen zijn al gepiekt en er zijn momenteel grote twijfels over de velden in Saoedi Arabie (momenteel de grootste olie exporteur).

Het is nu al aan de gang, je kan het zien aan de luchtvaart maatschappijen, de scheepsvaart, toerisme, auto industrie en alle geascocieerde industrieen.
Dat weet ik, af en toe nog s een major (in 2003 geen). Dat verhaal van die bron klopt niet. ELK veld is anders en gemiddeld ligt het ong. tussen de 40 en de 60% dat een veld af begint te nemen in productie. Sommige velden nemen al na 20% af... Sommige pas na 80%.

Correctie, een groot deel van de bronnen zijn al gepiekt, als de meeste bronnen al gepiekt waren zaten we nu al over de piek olie heen + een paar jaar. 29% van de landen zijn gepiekt.
Waar heb je dat cijfer vandaan? Het enigste wat ik weet is dat we 3.5% hadden in 1997 en dat het target voor 2010 in NL 9% is. (info van European Commision, the share of renewable energy in the EU, working document, 2004)
kakkerlak2009

De voorspellingen van deze Republiekein waren natuurlijk zonder jaartallen, en ik heb het gevoel dat de republiekeinen er alleen maar in geinteresseert zijn omdat zij in nieuwe technologie willen investeren, en investeren is goed voor de economie en goed voor zaken mensen.
En dat is precies zoals het voorspelt is. Peak oil gaat geleidelijk aan steeds meer in de publiciteit komen.
Correctie, een groot deel van de bronnen zijn al gepiekt, als de meeste bronnen al gepiekt waren zaten we nu al over de piek olie heen + een paar jaar. 29% van de landen zijn gepiekt.
Oeps foutje. Ik bedoelde dat in aantallen, dus qua aantal bronnen ongeacht de grootte. Daarnaast wordt de olie van de hoogste kwaliteit het eerst en snelst opgepompt en daarna pas de minder goeie olie. En dat is niet bepaald slim.
Anonymous

Determination schreef:
kakkerlak2009 schreef:Er worden tegenwoordig bijna helemaal geen velden meer gevonden. En vergeet niet dat zodra je de helft van de olie uit een bron hebt gepomt deze bron vanaf dat moment steeds minder olie zal opleveren terwijl je steeds meer energie moet toevoegen om het proces draaiende te houden.

Dat weet ik, af en toe nog s een major (in 2003 geen). Dat verhaal van die bron klopt niet. ELK veld is anders en gemiddeld ligt het ong. tussen de 40 en de 60% dat een veld af begint te nemen in productie. Sommige velden nemen al na 20% af... Sommige pas na 80%.

Waar heb je dat cijfer vandaan? Het enigste wat ik weet is dat we 3.5% hadden in 1997 en dat het target voor 2010 in NL 9% is. (info van European Commision, the share of renewable energy in the EU, working document, 2004)
Zal het even opzoeken, zover ik weet moeten we in 2009 9% hebben, EU richtlijn of zo, van 03-05 zijn we van 3% naar 6% gegaan stond er.
DePurpereWolf

Beste Mechanieker, ik heb je een pb gestuurd.

Ofwel een private message. Klikt u aub op "Je hebt 1 nieuw bericht" boven aan de pagina. Tussen "profiel" en "uitloggen".
Determination

Steeds meer Russische olie

VOORBURG (ANP) - Bijna 30 procent van de vorig jaar ingevoerde aardolie in ons land was afkomstig uit Rusland. Dat blijkt uit dinsdag bekendgemaakte cijfers van het CBS.

http://www.dft.nl/nieuws/7778665/Steeds_me...ische_olie.html
Mechanieker

Facts don't CEASE to exist. Verander je sig nu eens! :shock:

Goed punt wat betreft Rusland. Putin is onze vriend, op zijn minst zo'n goede vriend als Bush, lijkt me.

Verder lijkt het er op dat de olieprijs eind dit jaar terug kan naar zo'n 30 dollar! China zal namelijk waarschijnlijk (tijdelijk) terugvallen in economische ellende en de olievraag kan dus afnemen:

http://houston.bizjournals.com/houston/sto...mn1.html?page=1

Dit zal de europese en amerikaanse economie goed doen. Peak Oil kan zo wellicht een paar maanden worden uitgesteld. Laten we hopen dat de pogingen van het kabinet (ja, die zijn er!) erdoor niet worden gefrusteerd, want die piek die komt, alhoewel dat misschien niet zo zal lijken!
Determination

Hmmz erg dom van me (seize ipv cease)

Wat bedoel je met pogingen van het kabinet? Ik heb hier nog steeds zeer grote twijfels bij.

Ik vraag me af wat ze deze keer bij de Bilderberg conf gaan bespreken

Nederlandse deelnemers 2005:

Koningin Beatrix

Jozias van Aartsen VVD

Arthur Docters van Leeuwen AFM

Victor Halberstadt Universiteit Leiden

Michel Tilmant CEO ING

Jeroen van der Veer CEO Shell

Neelie Kroes EU

Terug naar “Duurzaamheid en Klimaat”