Dit is nu eens een echt onfaire opmerking.
Zoals het gezegd wordt lijkt het inderdaad onfair. Maar wellicht dat het niet helemaal zo bedoeld wordt?
Kijk even in dit filosofieforum en zijn subfora, en op welk niveau hier de laatste maanden discussies gehouden worden. Al die godsdienst (en vele andere) gerelateerde dingen behoren tot die niet-materiele wereld. Het forum zelf voor je eigen neus is het bewijs van de onjuistheid van je commentaar.
Ik denk niet dat dit relevant is voor wat bedoeld wordt.
Ik heb een vermoeden mbt wat bedoeld wordt maar ik weet het niet zeker, ik zal je echter vertellen wat mij is opgevallen:
Verborgen inhoud
Definities: Een theologie is een leer over goden. Een theist is iemand die overtuigt is van een bepaalde theologie en elke andere theologie afwijst. Een atheist is ervan overtuigt van de theologie dat er geen god is en elke andere theologie afwijst. Een religie is een georganiseerde groep mensen die van (vrijwel) dezelfde theologie overtuigt zijn. Een anti-theist is iemand die ervan overtuigt is dat geloven in God slecht is, vooral als dit in georganiseerd groepsverband plaatsvind.
In geval van fysicalische/materialistisch argumenten veronderstelt men een enkele, gedeelde, objectief waarneembare realiteit: Men neemt aan dat als er twee of meer concurrerende materialistisch hypothesen zijn men, zo niet nu dan met de tijd, in staat zal zijn om te bepalen welke van de twee het beste de objective realiteit beschrijft. Men neemt aan dat er kwalitatief onderscheid gemaakt kan worden tussen correct of waar, en incorrect of onwaar.
Dit forum heeft in geval van niet-fysicalische argumenten de veronderstelling dat het slechts subjectieve meningen zijn. Het hele concept van een enkele
ware religie vs (vele)
valse religies is in tegenspraak met nagenoeg de hele cultuur van een tolerante seculiere samenleving, dezelfde cultuur die ook hier op dit forum aanwezig is. Het is echter tegen deze achtergrond vrijwel onmogelijk om te bewijzen dat een bepaalde leerstelling waar of onwaar is.
Verborgen inhoudDeze scheiding tussen subjectief/objectief is ook aanwezig in NOMA.
Geloof is een zekere
overtuiging is op basis van zichtbare bewijzen dat iets dat men nog niet kan waarnemen werkelijkheid is. Je kunt niet tegelijk bewust overtuigt zijn van twee tegenstrijdige gedachten: Of je bent er van overtuigt dat het waar is; Of je bent er van overtuigt dat het onwaar is. (Of je hebt geen overtuiging).
Omdat de atheïstische theologie compatible is met het materialisme/fysicalisme heeft menigeen de neiging om de atheïstische theologie niet als een subjectieve mening maar als objectief feit te beschouwen. Automatisch zal men dan echter elke andere theologie als onwaar moeten beschouwen. Natuurlijk zegt men dat niet expliciet, maar dit is wel de impliciete aanname.
Zodra nu een theïst zijn theologie wil verdedigen loopt deze, door bovenstaande culturele aannames, meervoudig vast... (1) Bewijzen bewijzen niets als men geen onderscheid tussen waar en onwaar kan maken, want men beschouwd elke theologie als subjectief; Vervolgens (2) wordt een enkele theologie vrijwel per definitie tot objectieve waarheid verheven waarmee men elke andere theologie toch stiekem tot objective onwaarheid verklaard. Waar tegen aanhangers van deze andere theologieen zich niet kan verdedigen om de eerste reden.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.
There is no theory of protecting content other than keeping secrets Steve Jobs