1 van 1

Wrijvingskracht auto

Geplaatst: di 24 mar 2009, 10:24
door Bertenernie
Hallo,

wij zoeken een formule voor wrijvingskracht. We hebben de volgende formule gevonden:

mg – Fw = (m + M)a

Weet iemand misschien waar we deze formule op internet kunnen vinden????

Re: Wrijvingskracht auto

Geplaatst: di 24 mar 2009, 22:39
door wkuipers
Bertenernie schreef:Hallo,

wij zoeken een formule voor wrijvingskracht. We hebben de volgende formule gevonden:

mg – Fw = (m + M)a

Weet iemand misschien waar we deze formule op internet kunnen vinden????
Dat is inderdaad de formule voor wrijvingskracht van een auto als je hem in vrije val laat vallen met een persoon aan boord.

De wet van newton zegt F = m.a

De netto kracht als je een auto laat vallen. De zwaartekracht zal de val versnellen, de wrijvingskracht zal dit tegen werken. m is jouw massa, M is de massa van de auto

ofwel mg - Fw = (m+M)a

is gewoon F = m.a

Waar jij naar op zoek bent, is de wrijving van een rijdende auto.

Hier heeft de zwaartekracht geen effect op, je hebt 2 dimensies.

Je hebt een versnelling in de y-richting, de richting waar de zwaartekracht werkt. Maar je auto verplaatst niet op of neer, dus hier geldt mg = m.0 (a=0)

In de horizontale richting rijdt de auto, en deze heeft een snelheidsafhankelijke wrijving.

iets in de vorm van

F = c.v met c een nog te bepalen constante. (voor lage snelheiden, voor hoge snelheden is de kwadratische wrijvingsterm dominant).

er geldt dan c.v=m.a

Je kan je voorstellen dat c iets te namen heeft met het oppervlak van de auto, de dichtheid van het medium waar je in rijdt, etc etc.

Ga hier maar eens op verder googlen, dan kom je al een stuk verder dan de formule die je nu hebt! want zo vaak laat je een auto niet een vrije val maken!

Re: Wrijvingskracht auto

Geplaatst: wo 25 mar 2009, 16:55
door hans_blockx
Als je de wrijving tussen de auto en het wegdek bedoelt is dit niet zo moeilijk.

Stel dat de auto over een horizontaal wegdek rijdt.

Dan mag je stellen dat: Fw = f * N

Waarin:

Fw = wrijvingskracht

f = wrijvingscoefficient

N = normaalkracht in dit geval is dat gelijk aan m * g

Dus bekomen we: Fw = f * m * g

Voor rubber (autoband) op droog beton (wegdek) is deze coefficient 0.8 (voor een rijdende auto)

Wil je echter de wrijving met de lucht dan wordt het al een heleboel ingewikkelder.

Re: Wrijvingskracht auto

Geplaatst: wo 25 mar 2009, 19:40
door Fred F.
Dus bekomen we: Fw = f * m * g

Voor rubber (autoband) op droog beton (wegdek) is deze coefficient 0.8 (voor een rijdende auto)
Nee hoor, de rolweerstandscoefficient voor een autoband op droog beton is in de orde van 0,010 tot 0,015.

De luchtweerstand is: FL = Cw·A·½ρv2

waarin:

FL = luchtweerstand, N

Cw = wrijvingscoefficient, voor een personenauto ongeveer 0,3

A = frontaal oppervalk van de auto, m2

ρ = dichtheid lucht, kg/m3

v = snelheid auto t.o.v. lucht, m/s

Re: Wrijvingskracht auto

Geplaatst: wo 25 mar 2009, 23:58
door wkuipers
Fred F. schreef:Nee hoor, de rolweerstandscoefficient voor een autoband op droog beton is in de orde van 0,010 tot 0,015.

De luchtweerstand is: FL = Cw·A·½ρv2

waarin:

FL = luchtweerstand, N

Cw = wrijvingscoefficient, voor een personenauto ongeveer 0,3

A = frontaal oppervalk van de auto, m2

ρ = dichtheid lucht, kg/m3

v = snelheid auto t.o.v. lucht, m/s
Dat zou niet best zijn, dat zou betekenen dat je in een auto een gemiddeld klaverblad maximaal met een snelheid van
\(v = \sqrt{ rg\mu} = \sqrt{60*9,81*0,01} = 2,42 m/s = 8,6 km/h\)
ik neem toch aan dat jij sneller door de bocht kan ;)

Die 0,8 is een heel redelijke aanname (ok ok, dat is asfalt, maar zie ook http://nl.wikibooks.org/wiki/Fysica/Dynamica

daar straat rubber op beton 0,7 - 0,9)

Re: Wrijvingskracht auto

Geplaatst: do 26 mar 2009, 18:03
door Jan van de Velde
wkuipers schreef:Dat zou niet best zijn, dat zou betekenen dat je in een auto een gemiddeld klaverblad maximaal met een snelheid van
\(v = \sqrt{ rg\mu} = \sqrt{60*9,81*0,01} = 2,42 m/s = 8,6 km/h\)
ik neem toch aan dat jij sneller door de bocht kan ;)
Je verwart hier rolwrijvingscoëfficiënt van een draaiend wiel op een oppervlak, en de coëfficiënt voor een glijdende (slippende) wrijving.

FredF heeft gelijk, rolwrijving is slechts een fractie van de totale wrijving op een rijdend voertuig. Het wordt wat erger als je op slappe bandjes gaat rijden.