Krachtenstelsel krukas
Geplaatst: wo 01 apr 2009, 17:18
Hoj
Voor mijn eindwerk drijf ik een go-cart aan m.b.v. perslucht. Hierbij gebruik ik een cilinder die de as van een fietspedaal aandrijft. Zodat de cilinder eigenlijk de voet vervangt.
Ik gebruikte een dubbelwerkende cilinder zodat de cilinder niet alleen duwt op de pedaalas, maar ook trekt.
Met mijn groepje hebben we al eens een cilinder geïnstalleerd en even laten lopen..
video van de test
Maar omdat we ook een theoretische uitleg moeten hebben voor ons project ben ik op zoek naar informatie over krachten die inwerken op een krukas.
De cilinder duwt dus en trekt, zodat er 2 maal een kracht wordt uitgeoefend. Maar met een dubbelwerkende cilinder is de kracht bij uitgaande beweging natuurlijk groter dan de kracht bij ingaande beweging.
Volgens tabellen over onze cilinder en enkele berekeningen moet de uitgaande beweging een kracht opleveren van ongeveer 1500N. De ingaande beweging heeft een kracht van ongeveer 1200N.
Kan iemand mij helpen verstaan hoe de krachten inwerken op de tandwielschijf ( die dan via een ketting onze achteras aandrijft). Een tekening met enkele krachten ( kracht van cilinder, ontbonden in tang. en rad. kracht ) op zou heel nuttig zijn.
Zelf heb ik al wat schetsjes gemaakt maar ik ben niet echt zeker of deze wel kloppen.
Ook andere informatie die toepasbaar is op dit project is ook steeds welkom.
Mvg,
M. Vanhauwaert
Voor mijn eindwerk drijf ik een go-cart aan m.b.v. perslucht. Hierbij gebruik ik een cilinder die de as van een fietspedaal aandrijft. Zodat de cilinder eigenlijk de voet vervangt.
Ik gebruikte een dubbelwerkende cilinder zodat de cilinder niet alleen duwt op de pedaalas, maar ook trekt.
Met mijn groepje hebben we al eens een cilinder geïnstalleerd en even laten lopen..
video van de test
Maar omdat we ook een theoretische uitleg moeten hebben voor ons project ben ik op zoek naar informatie over krachten die inwerken op een krukas.
De cilinder duwt dus en trekt, zodat er 2 maal een kracht wordt uitgeoefend. Maar met een dubbelwerkende cilinder is de kracht bij uitgaande beweging natuurlijk groter dan de kracht bij ingaande beweging.
Volgens tabellen over onze cilinder en enkele berekeningen moet de uitgaande beweging een kracht opleveren van ongeveer 1500N. De ingaande beweging heeft een kracht van ongeveer 1200N.
Kan iemand mij helpen verstaan hoe de krachten inwerken op de tandwielschijf ( die dan via een ketting onze achteras aandrijft). Een tekening met enkele krachten ( kracht van cilinder, ontbonden in tang. en rad. kracht ) op zou heel nuttig zijn.
Zelf heb ik al wat schetsjes gemaakt maar ik ben niet echt zeker of deze wel kloppen.
Ook andere informatie die toepasbaar is op dit project is ook steeds welkom.
Mvg,
M. Vanhauwaert