Elektrisch voertuig
Geplaatst: di 21 jul 2009, 04:50
Hallo!
Ik heb het idee gekregen om een elektronisch scootertje (of kart) te maken, die pakweg 25 km/h gaat. Als het iets meer of minder is zal ik er ook niet wakker om liggen. En of het een scooter of een kart wordt, dat moet ik ook nog maar zien, dat hangt er vanaf wat makkelijker is. Maar het komt erop neer dat ik niet helemaal snap hoe het met de kW zit, en hoe ik het zaakje in elkaar moet gaat zetten.
Even een hele andere situatie: stel, ik heb een verbrandingsmotor. Effectief kan ik daar 0.2 kW uit pompen. Als ik bijvoorbeeld naar deze tabel kijk (http://www.scooter-power.nl/sponsers.htm .. is naar mijn idee nogal nattevingerwerk, maar goed) dan zou je kunnen stellen dat je met die motor wel ongeveer 25 km/h moet kunnen halen. Ten eerste geloof ik daar niet zo gek veel van, omdat 0.2 kW nog niet eens neerkomt op een halve pk. Het lijkt me stug dat je een scooter zou kunnen hebben van pakweg 70 kg, waar nog eens grofweg 70 kg bovenop komt te zitten, plus nog de luchtwrijving, met maar een halve pk, en dat het ding überhaupt nog beweegt zonder dat je hem aan hoeft te trappen. Als ik hier compleet verkeerd zit, en dit is inderdaad mogelijk, dan komt mijn volgende vraag:
Of het in de praktijk ook zo is dat 0.2 kW van een verbrandingsmotor gelijk staat aan 0.2 kW van een elektromotor? Ik ben zo technisch als een schoenzool, maar ik geloof dat een elektromotor veel sterker is dan een verbrandingsmotor omdat je constant maximale koppel hebt. Maar hoe zit dat dan? Want dat zou betekenen dat ik met de motor van een schaalmodel auto'tje al een scooter kan laten rijden!
Maar mocht het wel kloppen dat je met zo'n relatief laag vermogen al veel kan bewerkstelligen, dan had ik het volgende motortje in gedachten:
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=235277
Een rendement van 89%, volgens de Duitse handleiding, en een niet al te zuinig vermogen van 581 W, wat dus effectief neer zou komen op 517,09 W.
Ik had al gezegd dat ik zo technisch als een schoenzool ben, dus ik zeg waarschijnlijk iets doms. Ik dacht: waarom plaatsen we geen potmeter en een aan en uit knop tussen de accu en de motor. Dus: accu - aan/uit - potmeter - motor. Nu kwam ik erachter dat 1 W al heel wat(t) is voor een potmeter, dus met 500 W blaas ik dat ding ergens richting Mars. Oftewel: hoe ik dat op moet lossen weet ik ook niet!
Met andere woorden, ik heb echt een technische knowhow van nul komma nul, maar ik ben niet te lui om te leren. Ik heb nooit veel geluk gehad met mijn natuurkundedocenten, en dat is me nog wel aardig afgegaan bij mechanica, maar bij dit deel heeft het duidelijk enige tekortkomingen aangericht Ik heb al het bovenstaande al geprobeerd via Google uit te vogelen, maar tot nog toe weinig resultaat geboekt. Al geeft iemand maar een paar links waar ik het bovenstaande mee uit kan vogelen, dan ben ik al heel dankbaar.
Alvast heel erg bedankt voor de moeite!
Ik heb het idee gekregen om een elektronisch scootertje (of kart) te maken, die pakweg 25 km/h gaat. Als het iets meer of minder is zal ik er ook niet wakker om liggen. En of het een scooter of een kart wordt, dat moet ik ook nog maar zien, dat hangt er vanaf wat makkelijker is. Maar het komt erop neer dat ik niet helemaal snap hoe het met de kW zit, en hoe ik het zaakje in elkaar moet gaat zetten.
Even een hele andere situatie: stel, ik heb een verbrandingsmotor. Effectief kan ik daar 0.2 kW uit pompen. Als ik bijvoorbeeld naar deze tabel kijk (http://www.scooter-power.nl/sponsers.htm .. is naar mijn idee nogal nattevingerwerk, maar goed) dan zou je kunnen stellen dat je met die motor wel ongeveer 25 km/h moet kunnen halen. Ten eerste geloof ik daar niet zo gek veel van, omdat 0.2 kW nog niet eens neerkomt op een halve pk. Het lijkt me stug dat je een scooter zou kunnen hebben van pakweg 70 kg, waar nog eens grofweg 70 kg bovenop komt te zitten, plus nog de luchtwrijving, met maar een halve pk, en dat het ding überhaupt nog beweegt zonder dat je hem aan hoeft te trappen. Als ik hier compleet verkeerd zit, en dit is inderdaad mogelijk, dan komt mijn volgende vraag:
Of het in de praktijk ook zo is dat 0.2 kW van een verbrandingsmotor gelijk staat aan 0.2 kW van een elektromotor? Ik ben zo technisch als een schoenzool, maar ik geloof dat een elektromotor veel sterker is dan een verbrandingsmotor omdat je constant maximale koppel hebt. Maar hoe zit dat dan? Want dat zou betekenen dat ik met de motor van een schaalmodel auto'tje al een scooter kan laten rijden!
Maar mocht het wel kloppen dat je met zo'n relatief laag vermogen al veel kan bewerkstelligen, dan had ik het volgende motortje in gedachten:
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=235277
Een rendement van 89%, volgens de Duitse handleiding, en een niet al te zuinig vermogen van 581 W, wat dus effectief neer zou komen op 517,09 W.
Ik had al gezegd dat ik zo technisch als een schoenzool ben, dus ik zeg waarschijnlijk iets doms. Ik dacht: waarom plaatsen we geen potmeter en een aan en uit knop tussen de accu en de motor. Dus: accu - aan/uit - potmeter - motor. Nu kwam ik erachter dat 1 W al heel wat(t) is voor een potmeter, dus met 500 W blaas ik dat ding ergens richting Mars. Oftewel: hoe ik dat op moet lossen weet ik ook niet!
Met andere woorden, ik heb echt een technische knowhow van nul komma nul, maar ik ben niet te lui om te leren. Ik heb nooit veel geluk gehad met mijn natuurkundedocenten, en dat is me nog wel aardig afgegaan bij mechanica, maar bij dit deel heeft het duidelijk enige tekortkomingen aangericht Ik heb al het bovenstaande al geprobeerd via Google uit te vogelen, maar tot nog toe weinig resultaat geboekt. Al geeft iemand maar een paar links waar ik het bovenstaande mee uit kan vogelen, dan ben ik al heel dankbaar.
Alvast heel erg bedankt voor de moeite!