Stabiele rotatie
Geplaatst: wo 05 aug 2009, 11:57
Dit is niet mijn vakgebied. Daarom deze -wellicht wat al te simpele- vraag.
Om een vliegwiel, propelor, schoepenrad, ventilator etc. mooi statiel en trillingsvrij om een centrale as te laten draaien is mij gezegd dat je dat het beste bereikt met een oneven aantal schoepen, armen of excentrische massa's, liefst een priemgetal.
Als dat zo is, begrijp ik bij voorbeeld niet dat menig sportvliegtuig is uitgerust met een tweebladige propelor.
Moderne auto's zijn ook al vaak voorzien van een zogenaamd duomassa vliegwiel. Dat zijn meestal auto's met dieselmotoren die door dit duomassa vliegwiel rustiger zouden draaien.
Wie legt mij dit uit?
Om een vliegwiel, propelor, schoepenrad, ventilator etc. mooi statiel en trillingsvrij om een centrale as te laten draaien is mij gezegd dat je dat het beste bereikt met een oneven aantal schoepen, armen of excentrische massa's, liefst een priemgetal.
Als dat zo is, begrijp ik bij voorbeeld niet dat menig sportvliegtuig is uitgerust met een tweebladige propelor.
Moderne auto's zijn ook al vaak voorzien van een zogenaamd duomassa vliegwiel. Dat zijn meestal auto's met dieselmotoren die door dit duomassa vliegwiel rustiger zouden draaien.
Wie legt mij dit uit?