Krachten op een speedbootstoel
Geplaatst: di 29 sep 2009, 08:45
Beste slimmeriken,
voor een project op mijn school ben ik in contact gekomen met een bedrijf die speciale stoelen maakt voor RIB boten (van die zeer snelle rubberen boten). Het probleem op deze boten is namelijk de klappen in rug en nek van de inzittende ten gevolge van de hoge snelheid in combinatie met de golven waar de boot overheen scheerd.
Om deze klappen op te vangen bestaan er stoelen die met behulp van een ingebouwd veermechanisme een groot deel van de versnelling (vertraging) dempen (zie afbeelding voor een goede indruk van zo'n stoel).
Mijn opdracht is om de stoel te verbeteren waarbij vooral het lichter maken ervan een wens is. Omdat ik denk dat een groot deel van het mechanisme overgeconstrueerd is wil ik inzicht krijgen in de werkelijke krachten die bij zo'n "ruw-boot-tochtje" spelen. En dan zowel van de stoel met veermechanisme, als zonder veermechanisme (dan kan ik mooi laten zien in de eindpresentatie wat voor nut het heeft gehad...).
Nou is het geval dat ik totaal geen ervaring heb met het opstellen van een geschikt meetsysteem hiervoor. Dus; wat voor versnellingsmeter kan ik hiervoor het best gebruiken, hoe kan ik de meting zo precies/realistisch mogelijk uitvoeren, enz...
Beschikking tot de desbetreffende RIB heb ik, dus dat is geen probleem!
Iemand die hier ervaring mee heeft, of toevallig ooit een gelijkwaardig soort test heeft uitgevoerd? Alles is welkom!
Alvast bedankt,
Timon Schouten
voor een project op mijn school ben ik in contact gekomen met een bedrijf die speciale stoelen maakt voor RIB boten (van die zeer snelle rubberen boten). Het probleem op deze boten is namelijk de klappen in rug en nek van de inzittende ten gevolge van de hoge snelheid in combinatie met de golven waar de boot overheen scheerd.
Om deze klappen op te vangen bestaan er stoelen die met behulp van een ingebouwd veermechanisme een groot deel van de versnelling (vertraging) dempen (zie afbeelding voor een goede indruk van zo'n stoel).
Mijn opdracht is om de stoel te verbeteren waarbij vooral het lichter maken ervan een wens is. Omdat ik denk dat een groot deel van het mechanisme overgeconstrueerd is wil ik inzicht krijgen in de werkelijke krachten die bij zo'n "ruw-boot-tochtje" spelen. En dan zowel van de stoel met veermechanisme, als zonder veermechanisme (dan kan ik mooi laten zien in de eindpresentatie wat voor nut het heeft gehad...).
Nou is het geval dat ik totaal geen ervaring heb met het opstellen van een geschikt meetsysteem hiervoor. Dus; wat voor versnellingsmeter kan ik hiervoor het best gebruiken, hoe kan ik de meting zo precies/realistisch mogelijk uitvoeren, enz...
Beschikking tot de desbetreffende RIB heb ik, dus dat is geen probleem!
Iemand die hier ervaring mee heeft, of toevallig ooit een gelijkwaardig soort test heeft uitgevoerd? Alles is welkom!
Alvast bedankt,
Timon Schouten