Ik moet voor een klein opdrachtje voor school de volgende schakeling zien te tekenen en maken:
Er komt een inbraakisgnaleringsinstallatie in een bedrijfspand.
De baas van dat pand wil dat als de installatie wordt ingeschakeld de overheaddeuren spanningsloos worden gemaakt.
Hiervoor krijg jij vanuit de IBC een potentiaalvrij contact aangeboden.
Ik ben zo ver dat ik weet dat de relais de groep van die deuren uit moet laten gaan. Maar hoe doe je dat? Snap weinig was relais namelijk dus ik loop er best op vast. Wie kan mij er mee helpen?
het meest simpele relais voor jouw toepassing is volgens mij een monostabiel relais (NO + bekrachtiging relais = contact, NC + bekrachtiging relais = contact verbroken).
jouw opdracht is dus als er een inbraaksignalering komt dat je een spanningsbron aanzet die de relais bekrachtigd die op zijn beurt de groep uitschakeld (je sluit het aan op de normaly closed) dit lijkt mij het meest logische.
wil je echter vanwege bepaalde redenen het precies andersom doen dan kan dat ook. dan moet je zorgen dat als je een inbraak signalering krijgt dat de spanningsbron wegvalt van het relais (dan moet je het aansluiten op de normaly open.
even voor de duidelijkheid de spanningsbron van het relais is een andere bron als de groep van de deuren.
echter zou je ook alles digitaal kunnen doen denk ik maar daar ben ik niet zo in thuis. Ik werk wel met digitale relais maar die zijn iets gecompliceerder als een simpel NO'tje en NC'tje maar werken op verschillende trappen met verschillende curves en kosten ook wel een zak met geld.
TOEVOEGING: en om de reactie ''geld is geen probleem'' te voorkomen, met een zak met geld moet je denken aan rond de 2000 euro :eusa_whistle:
wil je echter vanwege bepaalde redenen het precies andersom doen dan kan dat ook. dan moet je zorgen dat als je een inbraak signalering krijgt dat de spanningsbron wegvalt van het relais (dan moet je het aansluiten op de normaly open.
Dat zou ik niet zomaar doen... als bij brand of in een andere noodsituatie er kabelbreuk optreedt zul je al veiligheidsmechanismen moeten voorzien om de deur te openen.