XiNiX
Artikelen: 0

Draadloze schakelaar

Hallo,

ik wil een systeem maken met de volgende samenstelling:

Afbeelding

de lampen moeten dus allemaal tegelijk draadloos geschakeld kunnen worden vanuit 1 station. Welke apparatuur is hiervoor beschikbaar?

Alvast bedankt,

Eric
klazon
Pluimdrager

Re: Draadloze schakelaar

Er bestaan commerciëel verkrijgbare systemen die dit kunnen. B.v. van Elro.

Maar die zijn bedoeld voor netspanning 230V. Geen idee of ze om te bouwen zijn naar 12V batterijspanning.
luc

tja meeste dingen zijn idd voor 230V ik kan in ieder geval niks vinden voor 12 volt.

een dure oplossing is een omvormer en zon domotica pakket die gevoed word door 230V. of is de voeding percee een 12 volt accu ?

dit is iig de site : Domotica

mja die aan uit sockets worden denk ik gewoon door 230V gevoed maar het staat er niet zwart op wit bij dat het percee 230 moet zijn dus je zou hun een mailtje kunnen sturen met je vraag over het product maar ik vrees dat die dingen echt voor 230 bedoeld zijn

een andere dure oplossing is dat je accu een omvormer voed die naar 230 gaat dan plaats je zon aan uit schakelaar en dan je lamp, maar ik den kdat je dan een beetje je doel mist als je denkt aan draadloos schakelen
HBO Elektrotechniek student 3de jaar
Benm

Ik vermoed dat de electronica uit een 230V versie wel bruikbaar te maken is op 12 volt, en wellicht is zon setje aanschaffen en recyclen nog wel een goedkopere oplossing dan het from scratch bouwen.

De feitelijke ontvanger in een 230V versie werkt eigenlijk altijd op een lagere spanning, vaak 5 volt of iets in die orde. Het enige dat je zou moeten toevoegen is een schakelend element voor die 12 volt, maar de keuze daarvan hangt er natuurlijk vanaf hoeveel stroom de belasting trekt.
Victory through technology
Bert159

Mag ik vragen waarom je lampen draadloos wilt schakelen?
sillyconmarc
Lorentziaan

Hoe kant en klaar moet de oplossing zijn? Indien je wat wil knutselen...

Je kan bvb XBee modules van Digi gebruiken: http://www.digi.com/products/wireless/zigbee-mesh/ Die hebben meerdere digitale uitgangen die dan een relay (al dan niet solid state) kunnen bedienen. Je hebt 1 module nodig per te bedienen locatie plus eentje centraal. Het centrale punt kan je eventueel aan een PC koppelen om schakelmomenten te automatiseren.
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://sciencetalk.nl/forum/index.ph ... opic=59270

Terug naar “Elektrotechniek”