Triest. Soms lees ik het is filosofie en soms er is geen criteria en nu omdat dat geen zin heeft.
Het
ís filosofie. En er is niet gezegd dat er geen criteria zijn, Bartjes heeft gezegd dat er geen
eenvoudige criteria zijn voor de
juistheid van een wetenschappelijke theorie, dat is iets anders. En als je het triest vindt dat het onderwerp op die manier geen zin heeft, dan is dat jammer, maar het is niet anders.
XxOo7 schreef:"De geschiedenis van de wetenschap" veel te breed
Niet waar, de onderwerp is een te duidelijk vraag en antwoord met geschiedenis en voorbeeld.
Geschiedenis van 1 voorbeeld zoals de historische strijd tussen de golf- en de deeltjesopvatting van het licht.
Voorbeeld uit wetenschap methode.
Daarom: het is geen geschiedenis van wetenschap en het is geen wetenschapsfilosofie. Het is geschiedenis van 1 iets met voorbeeld.
De vraag is niet simpel, ik weet het, daarom ik heb gevraagd. Er is geen antwoord met google of wikipedia of titel van een boek geven, er kan altijd iemand zijn met kennis, of een nieuwe iemand die hier komt en hij kan antwoorden, daarom is op slot geen oplossing.
Je geeft zelf aan dat het geen simpele vraag is, waarom denk je dan dat er een simpel, hapklaar antwoord op gegeven kan worden? De geschiedenis van één enkele wetenschappelijke theorie kan tientallen tot honderden jaren beslaan, bevat theoretische discussies die niet op 1-2-3 uit te leggen zijn, en zowel de theorieën, methoden als onderzoekstechnieken ondergaan wijzigingen om velerlei redenen. Dat valt niet in een paar zinnetjes samen te vatten. Zelfs als het filosofieforum nog open was voor dergelijke vragen, zou niemand je in zo'n antwoord kunnen voorzien (
Wij hebben iemand zoals "TD" of "Jan Van de Velde" met kennis in deze vraag die mij kan helpen om antwoord te zoeken.
TD en Jan Van de Velde hebben de bijzondere gave dat ze moeilijke zaken begrijpelijk kunnen uitleggen, maar ze kunnen wat moeilijk is niet plotseling eenvoudig maken. En ze verwachten altijd enige medewerking van de vragensteller.
Het spijt me, maar als aangeraden bronnen je niet interesseren, dan kun je met deze materie niet veel doen.