Geachte,
Een zwart gat is een bijzonder hemellichaam, waaruit geen licht of materie kan ontsnappen als gevolg van zijn sterke zwaartekrachtsveld. Fotonen (een kwantum van licht) verliezen energie als ze tegen een zwaartekrachtsveld in bewegen. De algemene relativiteitstheorie van Albert Einstein voorspelt dat er objecten moeten bestaan waarvan de zwaartekracht zo sterk is, dat licht niet meer kan ontsnappen. Zo'n voorwerp is dus zwart, vandaar de naam zwart gat. Bovendien kan er uit een zwart gat geen materie ontsnappen, want materie reist altijd trager dan de lichtsnelheid. Een zwart gat vormt dus een bolvormig gebied waaruit ontsnappen niet mogelijk is. Het denkbeeldige oppervlak van deze bol heet de waarnemingshorizon. En ja, hij heeft een zwaartekrachtveld/aantrekkingskracht. De aantrekkingskracht van het zwart gat wordt inderdaad groter naarmate hij/zij meer materie tot zich neemt, aangezien massa massa aantrekt.
De gravitatie wet luidt als volgt:
\( F = G \cdot \frac{m_1 \cdot m_2}{r^2}\)
met
\(F\)
de zwaartekracht tussen twee voorwerpen (in Newton)
\(m_1\)
de massa van het eerste voorwerp (in kg)
\(m_2\)
de massa van het tweede voorwerp (in kg)
\(r\)
de afstand tussen de zwaartepunten van die voorwerpen (in m)
\(G\)
de gravitatieconstante = 6,67428 ± 0,00067 × 10-11 Nm2 kg-2.
Hieruit kun je stellen dat als
\(m_1\)
de massa van het zwarte gat toeneemt, de aantrekkingskracht
\(F\)
ook zal toenemen!
Als ik niet duidelijk genoeg ben, dingen er niet kloppen, of dingen duidelijker uitgelegd wil hebben, hoor ik dat graag!
Met vriendelijke groet,
kleine fysicus
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.