1 van 1

.exe importen

Geplaatst: di 16 mar 2010, 20:36
door In physics I trust
Hallo allemaal,

voor een schoolopdracht moeten we een programma schrijven in een oeroude programmeertaal. Dat is op zich geen probleem, maar de grafische mogelijkheden zijn quasi nihil.

Nu vroeg ik me af of het mogelijk is om een stuk programma, dat ik heb geschreven in c++, zogezegd te 'importeren', en als dit mogelijk is: moet ik dan de gecompileerde versie importen, of zou ik op de een of de andere manier de broncode importeren en gebruiken?

Alvast bedankt!

Re: .exe importen

Geplaatst: di 16 mar 2010, 20:58
door 317070
In fysics I trust schreef:Hallo allemaal,

voor een schoolopdracht moeten we een programma schrijven in een oeroude programmeertaal. Dat is op zich geen probleem, maar de grafische mogelijkheden zijn quasi nihil.

Nu vroeg ik me af of het mogelijk is om een stuk programma, dat ik heb geschreven in c++, zogezegd te 'importeren', en als dit mogelijk is: moet ik dan de gecompileerde versie importen, of zou ik op de een of de andere manier de broncode importeren en gebruiken?

Alvast bedankt!
Is die oeroude taal c++? En naar welke taal wil je importeren?

Het komt maar zeer zelden voor dat je brondcode kunt doorgeven tussen 2 talen. Meestal is het ofwel de .exe met parameters aanroepen, of de code 'porteren' met de hand.

Overigens is C++ helemaal niet zo'n slechte taal, het is zonder twijfel een van de snelste. Maar grafisch is het inderdaad niet zo eenvoudig. Overigens is quasi 100% van de 'games' in c++ geschreven, dus de grafische mogelijkheden zijn er zeker... :eusa_whistle:

Re: .exe importen

Geplaatst: di 16 mar 2010, 21:10
door In physics I trust
c++ is helemaal niet zo'n slechts taal, integendeel, ze is mijn lievelingstaal :eusa_whistle:

Nee, de oeroude taal is Modula 2 ](*,) , en ik zou graag c++ code kunnen gebruiken in mijn Modula code.

Maar dat wordt vast moeilijk, niet?

Re: .exe importen

Geplaatst: di 16 mar 2010, 21:32
door ZVdP
Nee, de oeroude taal is Modula 2 ;) , en ik zou graag c++ code kunnen gebruiken in mijn Modula code.
Allez, gebruiken jullie niet de 'wimdows' bibliotheek tegenwoordig (dit was een project van een van mijn medestudenten)? Wij hebben het dus zelfs zonder dit moeten redden.

Rechthoek, cirkel, lijn en bitmaps, wat meer heb je eigenlijk nodig? :eusa_whistle:

(En probeer trouwens maar eens om iets deftig grafisch te doen in x86 assembly= opdracht in 3 EIT, nog veel leuker ](*,) )

Wat je misschien kan doen is een aparte exe in c++ te maken die de grafische dingen doet, terwijl je modula2 programma deze oproept (Windows.ShellExecute() als ik mij nog goed herinner) en de berekeningen afhandelt. Ik denk niet dat je rechtstreeks tussen de 2 programma's kan communiceren, maar je kan bijvoorbeeld gebruik maken van tekstfiles om te communiceren.

Op deze manier heb ik ooit in modula2 1vs1 zeeslag over een netwerk gemaakt.

Re: .exe importen

Geplaatst: di 16 mar 2010, 22:09
door In physics I trust
Dat is knap, bedankt voor de tip!

Inderdaad, we gebruiken de Wimdows bib tegenwoordig. Dat kon vast wel tellen als project :eusa_whistle:

Ik vroeg me af of ik geen bib zou kunnen schrijven die video's support ](*,)

Als ik héél veel tijd vind ;)

Re: .exe importen

Geplaatst: di 16 mar 2010, 22:20
door Cycloon
Je kan ook via named pipes communiceren, wat net iets geavanceerder is dan tekstfiles.

Re: .exe importen

Geplaatst: di 16 mar 2010, 22:25
door ZVdP
Inderdaad, we gebruiken de Wimdows bib tegenwoordig. Dat kon vast wel tellen als project :eusa_whistle:
Hij heeft voor het project 21/20 gekregen! ](*,)
Ik vroeg me af of ik geen bib zou kunnen schrijven die video's support ;)

Als ik héél veel tijd vind ;)
Dan weer een andere collega had ook een kort 'filmpje' en heeft dit opgelost door hiervoor ongeveer 100 bitmaps te maken en achtereen in een loop af te spelen... Neemt natuurlijk gigantisch veel geheugen in beslag.

Re: .exe importen

Geplaatst: di 16 mar 2010, 22:43
door In physics I trust
21/20 :eusa_whistle:

Met de Windows API kan je geweldig veel doen ](*,)

Weet je toevallig wat je kan ingeven voor HANDLE ? De rest lukt wel.

@Cycloon: achter die named pipes zal ik eens kijken!

Re: .exe importen

Geplaatst: wo 17 mar 2010, 16:51
door ZVdP
Ik heb het nog even moeten opzoek in mijn spelletje hoe het allemaal weer werkte, maar om bv paint te openen:

VAR hwnd:HWND;

hwnd:=GetActiveWindow();

ShellExecute(hwnd,'open','mspaint','','',SW_SHOWMAXIMIZED);

(HWND, GetActiveWindow en ShellExecute zijn allemaal van Windows geïmporteerd)

Re: .exe importen

Geplaatst: wo 17 mar 2010, 20:29
door In physics I trust
Dat is echt knap!

IK ga eens grondig rondneuzen in de API!

Bedankt!

Ik ga een save-functie proberen maken dan :eusa_whistle:

Re: .exe importen

Geplaatst: wo 17 mar 2010, 20:38
door ZVdP
Deze site geeft zeer goede informatie over bijna alle methodes in de windows lib:

MSDN, ShellExecute

Het is wel niet voor modula, maar alle parameters komen wel overeen.

Re: .exe importen

Geplaatst: za 20 mar 2010, 11:30
door sillyconmarc
Hier vind je een Modual2 Win32 tutorial met o.a. een stukje over grafische toepassingen.

Succes!

Re: .exe importen

Geplaatst: za 20 mar 2010, 11:35
door In physics I trust
Bedankt, ik zal die eens grondig doornemen!

Re: .exe importen

Geplaatst: ma 22 mar 2010, 19:28
door In physics I trust
OK, het meeste lukt wel, maar wat ik nu wilde proberen - en wat niet lukt - is een soort 'splash screen' maken.

Ik dacht aan iets met Window Proc of een MsgBox, waarvan de titelbalk verborgen is ofzo...

Nog iemand met een ideetje?

Alvast bedankt!