Botsing: verschil tussen zelf ergens tegenaan rijden of aangereden worden?
Geplaatst: wo 31 mar 2010, 13:17
Hallo,
zonet tijdens de lunchbreak hadden we een interessante discussie, maar aangezien we geen fysici zijn, konden we geen theoretisch bewijs vinden voor onze stellingen.
Situatie A:
Je rijdt met een kleine wagen (500kg) tegen een veel zwaardere wagen (2500 kg) met een constante snelheid van 120 km/u.
Situatie B:
Een veel zwaardere wagen (2500 kg) rijdt met een constante snelheid van 120 km/u tegen onze kleine wagen (500kg).
Vragen:
Is de impact in beide situaties voor de bestuurder van de kleine wagen hetzelfde?
Is de vervorming aan de kleine wagen voor beide gevallen hetzelfde?
Ik was van mening dat als je zelf met een kleine wagen ergens tegenrijdt de vervorming groter zal zijn omdat je helemaal tot stilstand komt zonder de grotere wagen veel te verplaatsen, terwijl als de grotere wagen tegen je botst je wel mee zal verschuiven.
Kan iemand hier een theoretisch bewijs voor leveren?
Alvast bedankt.
zonet tijdens de lunchbreak hadden we een interessante discussie, maar aangezien we geen fysici zijn, konden we geen theoretisch bewijs vinden voor onze stellingen.
Situatie A:
Je rijdt met een kleine wagen (500kg) tegen een veel zwaardere wagen (2500 kg) met een constante snelheid van 120 km/u.
Situatie B:
Een veel zwaardere wagen (2500 kg) rijdt met een constante snelheid van 120 km/u tegen onze kleine wagen (500kg).
Vragen:
Is de impact in beide situaties voor de bestuurder van de kleine wagen hetzelfde?
Is de vervorming aan de kleine wagen voor beide gevallen hetzelfde?
Ik was van mening dat als je zelf met een kleine wagen ergens tegenrijdt de vervorming groter zal zijn omdat je helemaal tot stilstand komt zonder de grotere wagen veel te verplaatsen, terwijl als de grotere wagen tegen je botst je wel mee zal verschuiven.
Kan iemand hier een theoretisch bewijs voor leveren?
Alvast bedankt.