ik heb het thuis geprobeert en het is inderdaad een stabiele situatie maar dat geeft nog altijd geen antwoord op mijn vraag. Waarom wordt de trilling niet mooi verdeeld over de twee slingers?
Als het géén stabiele situatie was zou je een eenvoudig antwoord hebben. Nu het wel een stabiele situatie blijkt te zijn, moeten we het in een andere richting zoeken. Wellicht treedt
op de lange duur wel synchronisatie op. Zie het videotje. Daarin worden de "slingers" echter kunstmatig in beweging gehouden, waarschijnlijk om te voorkomen dat ze uitgeslingerd zijn voordat de synchronisatie optreedt. Het heeft niet veel zin verder te zoeken naar een antwoord op de vraag waarom er
geen synchronisatie optreedt, wanneer dat op de lange duur
wel gebeurt. Ik weet niet hoe handig je bent met experimenteren (ikzelf ben meer een theoreticus), maar je zou kunnen proberen een opstelling te maken waarbij de slingers ruim de tijd krijgen te synchroniseren. Als het gevonden videotje geen fake is, zou het best eens kunnen zijn dat ook de gekoppelde slingers uiteindelijk synchroniseren.
Er is nog wel een conceptueel probleem bij de gedachte dat een klassiek mechanisch systeem in een stabiele toestand zou kunnen eindigen, en dat is de tijd-symmetrie van de klassieke mechanica. De omgekeerde evolutie van het systeem moet immers ook een oplossing van de vergelijkingen zijn. Dat wil zeggen: het systeem zou zich vanuit de gesynchroniseerde toestand ook weer naar een niet-gesynchroniseerde toestand moeten kunnen bewegen. Maar dan is de gesynchroniseerde toestand niet meer stabiel! Ik vermoed daarom dat synchronisatie het optreden van wrijvingsverliezen e.d. vereist, en daarom ook de nodige tijd in beslag neemt.
Maar ik heb op dit moment in een ander topic nog veel te doen, dus laat ik deze zaak even rusten.