Acceleratie auto
Geplaatst: di 11 mei 2010, 21:48
Wanneer we een elektrische auto op schaal hebben en we willen hier de versnelling van uitrekenen, hoe gaat dit dan in z'n werk?
Stel de motor levert een constant koppel van 10 Nm, heeft een gewicht van 10kg, een overbrengingsverhouding van 0,5 (voortandwiel 2 cm, achtertandwiel 4 cm), en een achterband diameter van 0,1 meter.
Volgens deze website zou de auto nu een acceleratie hebben van:
F = (10*(1/0,5))/0,1 = 200N
m = 10 kg
a = 200/10 = 20 m/s^2
Echter zijn er enkele dingen die ik niet begrijp, wanneer de motor 1.000 toeren zou draaien zou het motorvermogen de helft zijn van wanneer de motor 2.000 toeren zou draaien. Omdat het koppel constant zou zijn, zou dit volgens de eerder genoemde formule qua versnelling niets uit moeten maken..? Mij lijkt eerder hoe meer vermogen hoe groter de versnelling?
Wat ik ook niet helemaal begrijp is het volgende: wanneer er een moment van 10 Nm aan het voortandwiel trekt, staat er dus een kracht van F = 10/0,02 = 500 N.
Op het tweede tandwiel staat nu een moment van T = 500*0,04 = 20Nm, het moment verdubbeld dus, de kracht blijft gelijk, en de hoeksnelheid halveert, klopt dat?
Ervan uitgaande dat het achtertandwiel op de achteras is gemonteerd waar dus ook de achterwielen opzitten, is de kracht op het achterwiel dus inderdaad F = 200*0,1 = 200N, wanneer er dus een kleiner achterwiel wordt gemonteerd, stijgt de kracht hierop en dus de versnelling? Klopt het dan altijd dat wanneer een tandwiel binnenin een een wiel is geplaatst, het moment op het tandwiel en het wiel gelijk is, enkel de kracht varieert?
Stel de motor levert een constant koppel van 10 Nm, heeft een gewicht van 10kg, een overbrengingsverhouding van 0,5 (voortandwiel 2 cm, achtertandwiel 4 cm), en een achterband diameter van 0,1 meter.
Volgens deze website zou de auto nu een acceleratie hebben van:
F = (10*(1/0,5))/0,1 = 200N
m = 10 kg
a = 200/10 = 20 m/s^2
Echter zijn er enkele dingen die ik niet begrijp, wanneer de motor 1.000 toeren zou draaien zou het motorvermogen de helft zijn van wanneer de motor 2.000 toeren zou draaien. Omdat het koppel constant zou zijn, zou dit volgens de eerder genoemde formule qua versnelling niets uit moeten maken..? Mij lijkt eerder hoe meer vermogen hoe groter de versnelling?
Wat ik ook niet helemaal begrijp is het volgende: wanneer er een moment van 10 Nm aan het voortandwiel trekt, staat er dus een kracht van F = 10/0,02 = 500 N.
Op het tweede tandwiel staat nu een moment van T = 500*0,04 = 20Nm, het moment verdubbeld dus, de kracht blijft gelijk, en de hoeksnelheid halveert, klopt dat?
Ervan uitgaande dat het achtertandwiel op de achteras is gemonteerd waar dus ook de achterwielen opzitten, is de kracht op het achterwiel dus inderdaad F = 200*0,1 = 200N, wanneer er dus een kleiner achterwiel wordt gemonteerd, stijgt de kracht hierop en dus de versnelling? Klopt het dan altijd dat wanneer een tandwiel binnenin een een wiel is geplaatst, het moment op het tandwiel en het wiel gelijk is, enkel de kracht varieert?