Allereerst bedankt voor je antwoord en sorry als ik wat ingewikkeld overkom, maar ik kom er nog steeds niet uit. Even zo simpel mogelijk stellen wat m'n probleem is:
Ik snap het hele principe van de p-waarde wel, alleen ik weet niet hoe ik met m'n t-tabel (die ik plaatste in de eerste post) of een rekenmachine van t-waarde aan een p-waarde kom bij een sign. test.
Ik zal een voorbeeldje geven:
In een opdracht wordt gevraagd om een nulhypothese tweezijdig te toetsen (even zonder gegevens, dat is niet zo relevant).
Je berekent de t-statistic, bijvoorbeeld: (39,11 - 40)/0,495 = -1,80.
Ik weet dus nu dat de de kans dat de nulhypothese niet klopt buiten de t-waardes -1,80 en 1,80 van de t-distributie ligt, alleen hoe kom ik nu de exacte p-waarde te weten?
De rest van de stappen snap ik volkomen, en kan ik toepassen, ook als ik de p-waarde heb kan ik d.m.v. inferentie een conclusie trekken, alleen ik snap gewoon even niet hoe ik van t-waarde naar p-waarde kom (via bovenstaande tabel, danwel rekenmachine). Even een black-out waar ik niet uitkom.
Edit: Op deze site kun je met een calculatortje berekenen wat ik wil, alleen ik weet dus niet hoe dat te doen d.m.v. een tabel of met m'n eigen rekenmachine (TI-83+):
http://www.danielsoper.com/statcalc/calc08.aspx