1. Ik kom niet uit de volgende problemen, ondanks dat ik het antwoord weet. Misschien dat iemand me de te nemen stappen kan laten zien. Erg moeilijk is het niet, want het is basisstatistiek.
De variabele leeftijd heeft in de populatie van psychologiestudenten een normale verdeling met gemiddelde 22,5 en standaardafwijking 2,0. Hoe groot is de kans om in een random sample van 25 studenten een gemiddelde leeftijd te vinden die lager is dan 21,5?
1. 0,01
2. 0,31
3. 0,99
-----------------------
2. Voor een toets op proporties is de nulhypothese dat p0 = 0.5. Vanaf welke proporties (afgerond op twee decimalen) kunnen we de nulhypothese verwerpen als de alternatieve hypothese zegt dat p > 0.5, wanneer we toetsen met 100 proefpersonen en een significantieniveau gebruiken van 2.5%?
1. 0.56
2. 0.58
3. 0.60
-----------------------
3. Een aantal onderzoekers wil de Amsterdam exchange index (AEX) van de Amsterdamse beurs voorspellen met behulp van twee variabelen: de AEX van de dag ervoor (x1) en de index van de Dow Jones uit de Verenigde Staten (x2). Voor het gemak categoriseren de onderzoekers de twee variabelen. Zo wordt de AEX gecategoriseerd naar hoog (x1 = 1) en laag (x1 = 0) en de Dow Jones eveneens naar hoog (x2 = 1) en laag (x2 = 0). Gegeven de Dow Jones hebben de onderzoekers twee regressievergelijkingen
x2 = 0 geeft ŷ = 490 + 3x1
x2 = 1 geeft ŷ = 510 + 3x1
De aanname voor het vergelijken van de regressievergelijkingen voor de twee waarden van x2 is dat
1. er een interactie is tussen x1 en x2
2. er géén interactie is tussen x1 en x2
3. x1 géén effect heeft op y
Puzzels