Rolweerstand en versnellen van auto
Geplaatst: ma 09 aug 2010, 12:11
Ik ben bang dat ik het een en ander met elkaar verwar, maar ik ga toch proberen om de vraag te stellen.
Mij is geleerd dat de uiteindelijk versnelling van een auto wordt veroorzakt door de wielen die zich afzetten van het wegdek. Natuurlijk is dit logisch, maar als ik de rolweerstand ga uitrekenen van deze auto komt deze ongeveer rond de 100 N uit(ik ga ervan uit dat de auto 1000 Kg is en de rolweerstand coefficient 0,010 is). Dat zou betekenen dat de auto maar met 0,1 m/s^2 zou kunnen versnellen. Als deze kracht groter wordt, dan slippen de banden door.
Maar zoals ik al zei, ik denk dat ik rolweerstand misschien niet helemaal goed snap of dat er andere dingen een belanrijke rol spelen.
Bedankt.
Mij is geleerd dat de uiteindelijk versnelling van een auto wordt veroorzakt door de wielen die zich afzetten van het wegdek. Natuurlijk is dit logisch, maar als ik de rolweerstand ga uitrekenen van deze auto komt deze ongeveer rond de 100 N uit(ik ga ervan uit dat de auto 1000 Kg is en de rolweerstand coefficient 0,010 is). Dat zou betekenen dat de auto maar met 0,1 m/s^2 zou kunnen versnellen. Als deze kracht groter wordt, dan slippen de banden door.
Maar zoals ik al zei, ik denk dat ik rolweerstand misschien niet helemaal goed snap of dat er andere dingen een belanrijke rol spelen.
Bedankt.