1 van 1

Rolweerstand en versnellen van auto

Geplaatst: ma 09 aug 2010, 12:11
door jordystunts
Ik ben bang dat ik het een en ander met elkaar verwar, maar ik ga toch proberen om de vraag te stellen.

Mij is geleerd dat de uiteindelijk versnelling van een auto wordt veroorzakt door de wielen die zich afzetten van het wegdek. Natuurlijk is dit logisch, maar als ik de rolweerstand ga uitrekenen van deze auto komt deze ongeveer rond de 100 N uit(ik ga ervan uit dat de auto 1000 Kg is en de rolweerstand coefficient 0,010 is). Dat zou betekenen dat de auto maar met 0,1 m/s^2 zou kunnen versnellen. Als deze kracht groter wordt, dan slippen de banden door.

Maar zoals ik al zei, ik denk dat ik rolweerstand misschien niet helemaal goed snap of dat er andere dingen een belanrijke rol spelen.

Bedankt.

Re: Rolweerstand en versnellen van auto

Geplaatst: ma 09 aug 2010, 15:00
door bessie
Leuk dat er in deze tijd van snel opeenvolgende posts op dit topic nog geen antwoord is. Blijkbaar een moeilijke vraag?

Ik denk dat je het zo moet zien: rolweerstand en schuifweerstand sluiten elkaar niet uit, ze kunnen naast elkaar bestaan. Rolweerstand treedt op als het wiel vervormt tijdens het rijden (en dat doet elk wiel). Zie wikipedia. Het is te vergelijken met luchtweerstand, het is er, je wordt erdoor afgeremd, maar je zet je er niet mee af.

Dat afzetten doe je met schuifweerstand. Daarvoor maakt het niet uit of je beweegt (slipt) of niet. Kijk maar naar lopen: je zet je af tegen de grond met een horizontale kracht. Je voet gaat niet slippen, totdat de kracht die je erop zet groter is dan de maximale wrijvingskracht (mu.N). En mu bij schuiven is natuurlijk veel groter dan de (overigens denkbeeldige) mu bij rollen.

Re: Rolweerstand en versnellen van auto

Geplaatst: di 10 aug 2010, 08:47
door jordystunts
Heel erg bedankt voor je reactie:) Ik snap het nu, alles is duidelijk;)