Jan van de Velde schreef:Nee. Wat die wel is is nauwelijks te zeggen, hangt ook vooral van omgevingsfactoren als heersende windsnelheid en -richting af. Mijn boordcomputer geeft een heerlijk laag verbruik aan als ik met 50 km/u in zijn 5e versnelling rijd.
Het zuinigste is uiteraard stilstaan, en daarna zo langzaam mogelijk rijden, al zit ook daar een ondergrens aan omdat er altijd nog een rolweerstand (nagenoeg onafhankelijk van snelheid) is die overwonnen moet worden. Ook hebben motoren daarnaast nog optimale toerentallen, en daarmee houd je dan bijvoorbeeld rekening als je er een generator of zo mee moet aandrijven. Ook op de weg kies je voor elke snelheid de optimale versnelling. Een continu variabele transmissie wordt zó geregeld dat je altijd heel dicht bij dat optimum toerental blijft.
Met alle respect, maar hier klopt iets niet helemaal.
Het zuinigst RIJD* je als zoveel mogelijk van de energie uit de brandstof wordt omgezet in beweging i.p.v. warmte.
Dieselmotoren zijn daarom per definitie zuiniger dan benzinemotoren, omdat zij +/- 35% van de energie uit brandstof omzetten in beweging (dus 65% gaat verloren aan warmte), waar dat bij een benzinemotor slechts +/- 25% is (75% gaat verloren aan warmte).
Daarnaast speelt de luchtweerstand een grote rol in het verbruik: hoe groter de snelheid, hoe meer energie nodig is om de luchtweerstand te overwinnen.
Dat 'langzaam rijden' dus het minste brandstof verbruik oplevert zou kloppen als je niet erg veel aan warmte kwijt zou zijn.
Uiteraard zijn er veel factoren die een rol spelen in het verbruik, naast de fysieke uitvoering en ontwerp van het voertuig: rolweerstand (bandenspanning), windrichting en snelheid, gesteldheid van de weg, zelfs de luchtdruk en de mate van gladheid van de lak speelt een rol! Maar ook hoeveel elektrische verbruikers in de auto aan staan, airco, etc. Ook het gewicht van de lading is van invloed (hoofdzakelijk bij het optrekken, maar ook toenemende rolweerstand!)
De praktijk is dat het meeste gunstige verbruik gehaald wordt bij de hoogst mogelijke snelheid bij het toerental van de motor waarbij de brandstof het meest efficient wordt omgezet in beweging.
Dat hoeft dus NIET in de hoogste versnelling te zijn en dat zal ook geen zeer hoge snelheid zijn, maar zeker een 'redelijke' snelheid. Vaak ergens tussen 50 en 70km/h - bij deze snelheden speelt de luchtweersand nog geen overdreven rol, terwijl je effectief wel redelijke afstanden aflegt.
(*) Stilstand is alleen het zuinigst als je motor UIT staat ...