Jeugd en spelling
Geplaatst: wo 03 nov 2010, 00:04
Op wetenschapsforum valt een en ander (vergeleken met andere internetuitingen) in het algemeen nog wel enigszins mee, maar ook hier komen we regelmatig berichten vol spel-, grammatica- en interpunctiefouten tegen.
Het uitgebreide artikel SPELLING IN HET ONDERWIJS: HOE STAAT HET ERMEE, EN HOE KAN HET BETER? (Helge Bonset)
heeft het o.a. over:
Het uitgebreide artikel SPELLING IN HET ONDERWIJS: HOE STAAT HET ERMEE, EN HOE KAN HET BETER? (Helge Bonset)
heeft het o.a. over:
Kortom, weer als vanouds spelfouten in natuurkundeproefwerken gaan aanrekenen?Spellinggeweten en spellingbewustzijn
Een eerste verklaring voor slecht spellen kan zijn dat leerlingen de zin van correct spellen niet inzien. Het ontbreekt hen aan een "spellinggeweten" (de wil om foutloos te spellen) en daardoor ook aan een "spellingbewustzijn" (het vermogen te reflecteren op de eigen spelling, spellingvaardigheid en spellingprocessen) (Oepkes, 2006). Wat hiertegen zou kunnen helpen, is hen bewust maken van de maatschappelijke en taalkundige achtergronden van spelling en van taalgebruik.