Verband luchtweerstand & pk verlies
Geplaatst: za 25 dec 2010, 19:44
Hoi mensen,
Ik ben een fanatieke outdoorkarter en daar zie je vaak dat piloten zich bukken op de rechte stukken, om minder wind te vangen.
Zelf wil ik wel eens weten hoeveel voordeel dit precies met zich meebrengt.
Mijn gezond boerenverstand zei dat ik daarom best begon met het berekenen van de luchtweerstand om dat achteraf in verband te stellen met vermogensverlies (of beter gezegd: het vermogen dat nodig is om die luchtweerstand te trotseren).
Ik ging als volgt te werk voor het kartcircuit waar ik meestal rijd (Genk):
Begin rechte stuk - 65km/h
Basisformule: F = (p * v² * A * Cw) / 2
p: massadichtheid van lucht 1.293 volgens wiki
v: 65km/h > 18.05 m/s
A: het verschil tussen wel en niet bukken, ergens een vlak van 30*30cm? dus 900cm² = 0.09m²
Cw: weerstandscoëfficiënt was voor een bol 0.47 volgens Engelse wiki. Een helm zal wel iets aerodynamischer zijn, dus heb ik dit terug geschroefd tot 0.4
Ingevuld:
F = (1.293 * 18.05² * 0.09 * 0.4) / 2
F = (1.293 * 325.8025 * 0.09 * 0.4) / 2
F = 15,16545477 / 2
F = 7,582727385 Newton
(toevoeging die ik voor mezelf maakte):
F = m * g
g = 9.81
7.582727385 = m * 9.81
m = 7.582727385 / 9.81
m = 0.7729 kg
Dus zou het dan net zijn of her bij het opkomen van het rechte stuk, aan 65 km/h 770 gram tegen je hoofd drukt? Klopt dit?
Eind rechte stuk - 120 km/h
Basisformule blijft ofcourse zelfde, en parameters ook op V na.
v = 120km/h = 33.3 m/s
Formule ingevuld:
F = (1.293 * 33.3² * 0.09 * 0.4) / 2
F = (1.293 * 1108.89 * 0.09 * 0.4) / 2
F = 51,61661172 / 2
F = 25,80830586
(opnieuw zelfde toevoeging)
m = 25.80830586 / 9.81
m = 2.63xxx kg
Dus dit is dan 2.63 kg die net tegen je hoofd drukt?
Echter loopt het nu vast, ik kan nergens het verband vinden tussen luchtweerstand en benodigd vermogen.
Ik kan me niet voorstellen dat dit verband niet bestaat? Weten jullie hier meerover?
Alvast bedankt.
Groeten,
Tom
Edit: Excuses, dit had bij thermodynamica en stromingsleer gemoeten.
Ik ben een fanatieke outdoorkarter en daar zie je vaak dat piloten zich bukken op de rechte stukken, om minder wind te vangen.
Zelf wil ik wel eens weten hoeveel voordeel dit precies met zich meebrengt.
Mijn gezond boerenverstand zei dat ik daarom best begon met het berekenen van de luchtweerstand om dat achteraf in verband te stellen met vermogensverlies (of beter gezegd: het vermogen dat nodig is om die luchtweerstand te trotseren).
Ik ging als volgt te werk voor het kartcircuit waar ik meestal rijd (Genk):
Begin rechte stuk - 65km/h
Basisformule: F = (p * v² * A * Cw) / 2
p: massadichtheid van lucht 1.293 volgens wiki
v: 65km/h > 18.05 m/s
A: het verschil tussen wel en niet bukken, ergens een vlak van 30*30cm? dus 900cm² = 0.09m²
Cw: weerstandscoëfficiënt was voor een bol 0.47 volgens Engelse wiki. Een helm zal wel iets aerodynamischer zijn, dus heb ik dit terug geschroefd tot 0.4
Ingevuld:
F = (1.293 * 18.05² * 0.09 * 0.4) / 2
F = (1.293 * 325.8025 * 0.09 * 0.4) / 2
F = 15,16545477 / 2
F = 7,582727385 Newton
(toevoeging die ik voor mezelf maakte):
F = m * g
g = 9.81
7.582727385 = m * 9.81
m = 7.582727385 / 9.81
m = 0.7729 kg
Dus zou het dan net zijn of her bij het opkomen van het rechte stuk, aan 65 km/h 770 gram tegen je hoofd drukt? Klopt dit?
Eind rechte stuk - 120 km/h
Basisformule blijft ofcourse zelfde, en parameters ook op V na.
v = 120km/h = 33.3 m/s
Formule ingevuld:
F = (1.293 * 33.3² * 0.09 * 0.4) / 2
F = (1.293 * 1108.89 * 0.09 * 0.4) / 2
F = 51,61661172 / 2
F = 25,80830586
(opnieuw zelfde toevoeging)
m = 25.80830586 / 9.81
m = 2.63xxx kg
Dus dit is dan 2.63 kg die net tegen je hoofd drukt?
Echter loopt het nu vast, ik kan nergens het verband vinden tussen luchtweerstand en benodigd vermogen.
Ik kan me niet voorstellen dat dit verband niet bestaat? Weten jullie hier meerover?
Alvast bedankt.
Groeten,
Tom
Edit: Excuses, dit had bij thermodynamica en stromingsleer gemoeten.