1 van 1

Energieverschil tussen diesel en hho

Geplaatst: ma 03 jan 2011, 23:30
door Davy Bergs
Hey iedereen,

Ik ben al een tijdje aan het experimenteren met het maken van waterstof, ik gebruik hiervoor een zogenaamde droge cel. De RVS(316L) platen die ik gebruik heb ik op de volgende manier elektrische aangesloten: +nnnn-nnnn+nnnn-nnnn+nnnn-nnnn+ tussen elke plaat zit een dichting van 2mm dik.

Dit apparaat werkt verbazend goed. Met gedistilleerd water een lepeltje soda geraak ik al aan 1.5L/min. ik heb deze cel met bubbler aangesloten op de luchtinlaat van mijn vrachtwagen maar ik merk nog geen verschil, ik denk dat de productie van knalgas nog moet kunnen opgedreven worden naar 5L/min om resultaat te ervaren.

Vandaag heb ik de cel terug gedemonteerd om de rvs platen te beitsen, men zegt dat dit verschil uitmaakt, ook heb ik NaOH besteld via internet en deze verwacht ik deze week.

Volgens de vele tests die ik al op het internet gezien heb kan ik afleiden dat er ongeveer 150Watt nodig is om 1L HHO te kunnen produceren.

Mijn alternator levert 24V en 55A wat dus ruimschoots voldoende moet zijn: 24Vx55A=1320W, nodig: 5L/minx150W=750W.

Wie kan mij nog wat nuttige tips geven om de cel efficiƫnter te maken?

Wie kan me op een simpele manier uitleggen hoe ik de energiewaarde van 1L knalgas en/of diesel kan berekenen?

Re: Energieverschil tussen diesel en hho

Geplaatst: di 04 jan 2011, 00:21
door robj
Wie kan me op een simpele manier uitleggen hoe ik de energiewaarde van 1L knalgas en/of diesel kan berekenen?
Die zoek je op in tabellen. Voor knalgas neem je de zg vormingswarmte van water, voor diesel neem je de zg stookwaarde. Voor een goede vergelijking kun je ze het beste uitdrukken in energie per kg.

Er is wat chemische kennis nodig om het uit te rekenen en ik weet niet of je op uitleg hierover zit te wachten.

Voor knalgas (in de ideale verhouding H2 en O2) kom ik uit op 13,4 MJ/kg en voor diesel 42,7 MJ/kg. (Bronnen: Knalgas: BINAS-tabellenboekje voor het voortgezet onderwijs. Diesel: http://www.energie.nl/index2.html?ency/index.html)

1 kg knalgas is trouwens ca 1870 liter (bij atmosferische druk 1 bar).

Overigens... ik neem aan dat je met 'HHO' knalgas bedoelt. Een mengsel dus van waterstof (H2) en zuurstof (O2) in de volumeverhouding 2:1.

Tenslotte neem ik aan dat je bekend bent met de gevaren van waterstof en knalgas, met name in grotere hoeveelheden. Zo niet, dan moet je daar ook maar eens goed naar kijken!

Re: Energieverschil tussen diesel en hho

Geplaatst: di 04 jan 2011, 11:14
door Kravitz
Beste Davy Bergs, wat jij van plan bent is levensgevaarlijk, in het bijzonder als het om zulke grote hoeveelheden gaat. Ik kan je ten sterkste aanraden om met dit experiment te stoppen, dit zowel voor jezelf als voor je hele omgeving.

Verder vallen potentieel gevaarlijke situaties onder ons explosievenbeleid en wordt dit topic daarom gesloten.

Re: Energieverschil tussen diesel en hho

Geplaatst: za 08 jan 2011, 10:08
door Marko
Ter aanvulling: Het is niet alleen gevaarlijk (om zelf wat met knalgas te gaan rommelen), het is ook nog eens slecht voor je portemonnee. Je kunt natuurlijk nooit meer energie terugwinnen uit de verbranding van het knalgas, dan je in de elektrolyse van het water hebt gestopt.

De enige (minieme) winst die je zou kunnen maken ligt in een eventuele redementsverbetering van het verbrandingsproces van de rest van de brandstof. Maar die rendementsverbetering is helemaal nergens op gebaseerd, en de sites die al die mooie verbeteringen beloven gaan daar ook verder nooit op in. Waar ze ook niet op ingaan zijn de kosten van alle chemicaliƫn en platen die je nodig gaat hebben.