Structuur van programma's: tips
Geplaatst: zo 16 jan 2011, 16:07
Beste,
Ik zocht op dit forum enkele tips in verband met het opmaken van de structuur van een programma in Java. In de bijlage zit er een voorbeeld (met de opgave). Deze soort oefeningen vind ik soms chaotisch om te maken. Vaak maak ik meer methodes aan in een bepaalde klasse die er nodig zijn of heb ik er maar een paar terwijl de "oplossing" meerdere methodes in zijn klasse heeft. Natuurlijk is ieder klassendiagram zo goed als uniek, maar vaak moeten bepaalde elementen dicht bij elkaar aanleunen, wat bij mij soms niet het geval is (bij deze oefening). Vaak stel ik CRC kaartjes op en kijk ik wat het object moet kunnen en wat zijn verantwoordelijkheden zijn... Bij deze oefening zijn er immers immens veel klassen dat ik vaak de interacties tusses de klassen door elkaar lopen. Mocht er iemand deftige tips hebben...
Dank.
Ik zocht op dit forum enkele tips in verband met het opmaken van de structuur van een programma in Java. In de bijlage zit er een voorbeeld (met de opgave). Deze soort oefeningen vind ik soms chaotisch om te maken. Vaak maak ik meer methodes aan in een bepaalde klasse die er nodig zijn of heb ik er maar een paar terwijl de "oplossing" meerdere methodes in zijn klasse heeft. Natuurlijk is ieder klassendiagram zo goed als uniek, maar vaak moeten bepaalde elementen dicht bij elkaar aanleunen, wat bij mij soms niet het geval is (bij deze oefening). Vaak stel ik CRC kaartjes op en kijk ik wat het object moet kunnen en wat zijn verantwoordelijkheden zijn... Bij deze oefening zijn er immers immens veel klassen dat ik vaak de interacties tusses de klassen door elkaar lopen. Mocht er iemand deftige tips hebben...
Dank.