1 van 1

[kinematica]

Geplaatst: wo 09 feb 2011, 14:35
door oktagon
Naar aanleiding van een vraag over ingeslagen vliegtuigbommen en het naderhand lezen van een Nano-minicursus mbt zg g-krachten rijzen er bij mij de volgende vragen uitgaande van de begrippen:

versnelling van de zwaartekracht ca. 9.8 m/sec2 en gebruikt bij vrij vallende objecten en vroeger genoemd g,nu weer a (accelaration) en mogelijk ook weer verward met de gebruikte g in de vliegtuig- en ruimtevaartindustrie

en

middelpuntvliedende (centrifugaal) kracht, uitgedrukt in g ,welke wordt gebruikt bij optredende krachten,gericht vanuit het centrum van de draairichting en zowel versnellend als gelijkmatig kan werken als je met een constante kracht door een bocht gaat,hetzij in een zweefmolen op een vast toerental of een straaljager met een vaste bochtsnelheid (ik neem aan dat dit ook mogelijk is).

Kun je deze twee krachten wel met elkaar in verband brengen,omdat de eerste (a) gebonden is aan een constante waarde van 9.8 m/sec (hoe hoog je ook zit) en de tweede ( g) welke door mechanische kracht (motor) wordt aangedreven en waarden kan bereiken, welke men vergelijkt met de versnelling van de zwaartekracht.

Die g is dus een variabele en kan x maal a zijn en zowel een constante als een varibele kracht zijn.

Of bestaat er het verband van het gezamenlijk optreden van zowel de a -kracht verticaal naar beneden en de g-kracht in de asrichting van de draaiing.

Zit je in een zweefmolen ,dan wel in een straaljager,dan voel je naar mijn idee een gelijke a van 9.8m/sec2 in combinatie met de g in een ca. haaks op de a-kracht gerichte centrifugale kracht in een constante of versnellende waarde.

Dan nog de SI-eenheid s,aan de samenstelling werd jaren gewerkt door geleerden

De eenheid s wordt gebruikt voor "de afgelegde weg" ook voor "de seconde" als tijds-eenheid en voor nog een derde eenheid -die ik nu niet paraat heb. Is dan toch weer verwarrend.

De s is wrs afkomstig van spanne ,overspanning ,overbrugging,ed.of span (engels);kan ook weer verwarrend werken omdat er ook een tijdspanne bestaat en in de aanloop een span in een lengtemaat wordt bedoeld.

en dezelfde s voor second (ook weer engels,maar haast europees)

zou ook voor speed kunnen gelden ,maar dat werd v voor velocity

Re: [kinematica]

Geplaatst: wo 09 feb 2011, 21:21
door mathfreak
De s is afkomstig van het Latijnse spatium, wat hier als afstand vertaald dient te worden.

Re: [kinematica]

Geplaatst: do 10 feb 2011, 09:27
door physicalattraction
Merk op dat het symbool
\(s\)
gebruikt wordt voor de grootheid afgelegde weg en voor de eenheid seconde. Hier kan bij goed gebruik dus geen verwarring door ontstaan.

Re: [kinematica]

Geplaatst: zo 18 dec 2011, 16:49
door Perter
Beste, de letter (g) wordt gebruikt om aan te geven dat er zwaartekracht aanwezig is, dus de zwaartekracht kan op het moment ook 7 (g) zijn, dit staat los van de letter (a)

de letter (a) wordt gebruikt in de kinetische industrie om de vertraging van iets te bestuderen, maar wordt vaak met een (K) weergegeven, zodat je kunt zien dat het met kinetische energie te maken heeft.

Maar

acceleratie mag je niet verwarren met Kinetische energie, want Kinetie betekent opbouwend, dat kun je berekenen met machten. De uitkomst kun je aangeven met de letter (a).

De letter (a) word gebruikt om een acceleratie aan te geven, in geval van vertraging gebruikt men ook (a), want vertraging en acceleratie is hetzelfde.

G (g) en (a) mag je niet met elkaar verwarren.

Wanneer een vliegtuig omhoog of omlaag vliegt verandert de zwaartekracht.

De letter G is niet meer (g), want (g) betekent dat er zwaartekracht is.

De letter G is bedoeld om een kracht mee aan te duiden, meestal op een lichaam.

Het berekenen van centripentale kracht wordt ook wel "het principe van Mach" genoemd.

mm Peter

Veel succes met studeren.