1 van 2

frame

Geplaatst: do 11 mar 2004, 09:41
door Anonymous
Ik weet niet of er hier speedskaters zitten, maar er is dus een ontwikkeling aan de gang van wielen en frames.

Ze varieren de wiel grootte (nu) van 80mm tot 125mm.

En ze gebruiken ook veschillende aantallen wielen en grootte van wielen.

Enkele voorbeelden:

4 wielen van 100mm

5 van 84 mm

4 van 90 mm

1 van 84 en 3 van 100

enz.

Nou zeggen de fabikanten natuurlijk dat hun frame veruit het beste is. maar daar heb ik vrij weinig aan.

Dus heb ik besloten om het maar is te gaan berekenen wat het beste is.

Dus mijn vraag is of iemand weet waar je moet beginnen, hoe je dit aan moet pakken of dat iemand misscien ook nog wat belangrijke info / formules heeft.

b.v.d.

Re: frame

Geplaatst: do 11 mar 2004, 09:45
door woodstock
Wat wil je berekenen dan?!

Wat altijd met wieltjes is, dat hoe groter ze zijn hoe makkelijker ze over hobbels heen kunnen.

Re: frame

Geplaatst: do 11 mar 2004, 09:56
door DePurpereWolf
Maar kleinere wieltjes gaan weer sneller.

Minder momentum verlies door dat een kleinere ronde moet worden rondgedraait.

Re: frame

Geplaatst: do 11 mar 2004, 13:00
door Anonymous
DePurpereWolf schreef:Maar kleinere wieltjes gaan weer sneller.

Minder momentum verlies door dat een kleinere ronde moet worden rondgedraait.
Bij mij rolt nog altijd een groot wiel verder als een klein wiel (bij dezelfde snelheid) :shock:

En ik wil berekenen welke combinatie van wielen het snelste is, eventueel andere setups voor andere afstanden. De praktijk heeft al bewezen dat dat grotere wielen sneller zijn op langere afstanden. Maar, hoe groot kun je gaan enz.

Re: frame

Geplaatst: do 11 mar 2004, 13:21
door Syd
Met grote en kleine wielen is het de vraag of het aangedreven wielen zijn of niet.

Re: frame

Geplaatst: do 11 mar 2004, 13:35
door Anonymous
Met grote en kleine wielen is het de vraag of het aangedreven wielen zijn of niet.


Aangedreven wielen op je skates??????

Nee er zit geen motor op...

Re: frame

Geplaatst: do 11 mar 2004, 13:37
door Anonymous
Weet iemand misschien de wet van traagheid die van toepassing is op een wiel?

Re: frame

Geplaatst: do 11 mar 2004, 14:18
door Syd
Syd schreef:Met grote en kleine wielen is het de vraag of het aangedreven wielen zijn of niet.


Aangedreven wielen op je skates??????

Nee er zit geen motor op...


Gewoon in't algemeen

Re: frame

Geplaatst: do 11 mar 2004, 16:09
door arjesara
Weet iemand misschien de wet van traagheid die van toepassing is op een wiel?


I=omega x r^2 uit mijn hoofd

Re: frame

Geplaatst: do 11 mar 2004, 17:33
door DePurpereWolf
Anonymous schreef:
DePurpereWolf schreef:Maar kleinere wieltjes gaan weer sneller.

Minder momentum verlies door dat een kleinere ronde moet worden rondgedraait.
Bij mij rolt nog altijd een groot wiel verder als een klein wiel (bij dezelfde snelheid) :shock:

En ik wil berekenen welke combinatie van wielen het snelste is, eventueel andere setups voor andere afstanden. De praktijk heeft al bewezen dat dat grotere wielen sneller zijn op langere afstanden. Maar, hoe groot kun je gaan enz.
Een groter wiel rolt langer door door dat het meer momentum bezit.

Ofwel, je moet meer energie in een groter wiel stoppen om het rond te draaien dan in een kleiner wiel.

Dus kun je met kleinere wielen harder.

Met je redenatie bevestig je dus mijn idee :?:

Je kunt kleinere wielen beter gebruiken bij versnellingen, dus de korte afstanden.

Re: frame

Geplaatst: do 11 mar 2004, 17:38
door Syd
suis schreef:Ik weet niet of er hier speedskaters zitten, maar er is dus een ontwikkeling aan de gang van wielen en frames.

Nou zeggen de fabikanten natuurlijk dat hun frame veruit het beste is. maar daar heb ik vrij weinig aan.
Wat zijn er dan voor ontwikkelingen aan de frames?

Over die wielen: het is dus een middenweg tussen klein (en dus sneller) of groot (weinig last van obstavels als steentjes etc)

Re: frame

Geplaatst: do 11 mar 2004, 19:34
door Anonymous
DePurpereWolf schreef:
Anonymous schreef:
DePurpereWolf schreef:Maar kleinere wieltjes gaan weer sneller.

Minder momentum verlies door dat een kleinere ronde moet worden rondgedraait.
Bij mij rolt nog altijd een groot wiel verder als een klein wiel (bij dezelfde snelheid) :shock:

En ik wil berekenen welke combinatie van wielen het snelste is, eventueel andere setups voor andere afstanden. De praktijk heeft al bewezen dat dat grotere wielen sneller zijn op langere afstanden. Maar, hoe groot kun je gaan enz.
Een groter wiel rolt langer door door dat het meer momentum bezit.

Ofwel, je moet meer energie in een groter wiel stoppen om het rond te draaien dan in een kleiner wiel.

Dus kun je met kleinere wielen harder.

Met je redenatie bevestig je dus mijn idee :?:

Je kunt kleinere wielen beter gebruiken bij versnellingen, dus de korte afstanden.
Maar je kunt met kleinere wielen niet zon hoge topsnelheden halen als bij grote wielen.
Syd schreef:
suis schreef:Ik weet niet of er hier speedskaters zitten, maar er is dus een ontwikkeling aan de gang van wielen en frames.

Nou zeggen de fabikanten natuurlijk dat hun frame veruit het beste is. maar daar heb ik vrij weinig aan.
Wat zijn er dan voor ontwikkelingen aan de frames?

Over die wielen: het is dus een middenweg tussen klein (en dus sneller) of groot (weinig last van obstavels als steentjes etc)
Over het frame bedoel ik eigenlijk het zelfde als de wielen, welke maat wielen erin passen.

Je moet niet kijken naar het minder last hebben van obstakels bij grote wielen. Ga er maar vanuit dat je op een gladde baan skate.

Gewoon welke combinatie wielen het snelste is. Het hoeft niet voor elke afstand te gelden. Het kan best zijn dat je bij de kilometer een andere setup nodig hebt als bij de marathon.

Re: frame

Geplaatst: vr 12 mar 2004, 21:04
door DVR
DePurpereWolf schreef:
Anonymous schreef:
DePurpereWolf schreef:Maar kleinere wieltjes gaan weer sneller.

Minder momentum verlies door dat een kleinere ronde moet worden rondgedraait.
Bij mij rolt nog altijd een groot wiel verder als een klein wiel (bij dezelfde snelheid) :shock:

En ik wil berekenen welke combinatie van wielen het snelste is, eventueel andere setups voor andere afstanden. De praktijk heeft al bewezen dat dat grotere wielen sneller zijn op langere afstanden. Maar, hoe groot kun je gaan enz.
Een groter wiel rolt langer door door dat het meer momentum bezit.

Ofwel, je moet meer energie in een groter wiel stoppen om het rond te draaien dan in een kleiner wiel.

Dus kun je met kleinere wielen harder.

Met je redenatie bevestig je dus mijn idee :?:

Je kunt kleinere wielen beter gebruiken bij versnellingen, dus de korte afstanden.
Op de schaal waar wij het over hebben maakt het traagheidsmoment van de wieltjes niks uit..

Kleinere wieltjes moeten meer omwentelingen maken bij dezelfde snelheid: meer wrijving, snellere slijtage van je lagers etc..

In principe is het het best zo groot mogelijke wielen te hebben (beter over hobbels zoals eerder vermeld, minder hoge eisen aan je lagers etc), op een gegeven moment worden ze echter onpractisch groot, en spreek je van een zeepkist...

Re: frame

Geplaatst: vr 12 mar 2004, 21:07
door Syd
In principe is het het best zo groot mogelijke wielen te hebben, op een gegeven moment worden ze echter onpractisch groot, en spreek je van een zeepkist...


Dan kan je er net zo goed autobanden omleggen :shock:

Re: frame

Geplaatst: vr 12 mar 2004, 21:08
door DVR
hehe, ok.. maar op die schaal gaat traagheid weer wel een rol spelen :shock:

Zou er echter wel leuk uit zien